Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 1111/19 (W, 07.04.2019 r., Borsk k. Kościerzyny). Dotyczy: Zaplątania linki prawej sterówki o karabińczyk uprzęży paralotni. Pilot po przerwanym holu spadł z wysokości ok. 5 metrów na ziemię. Raport końcowy 1111/19
• 1302/19 (I, 25.04.2019 r., Dąbrówka Królewska k.Lisich Kątów). Dotyczy: Błędnego obliczenia przez pilota samolotu Cessna 152 ilości paliwa niezbędnego do wykonania lotu. Informacja o zdarzeniu 1302/19
• 1330/19 (W, 25.04.2019 r., Serby). Dotyczy: Wykonania zbyt niskiego podejścia do lądowania znad linii energetycznej oraz napotkania niesprzyjających warunków atmosferycznych, na które pilot paralotni nie był przygotowany. Raport końcowy 1330/19
• 1649/19 (W, 18.05.2019 r., Lądowisko Bezmiechowa). Dotyczy: Podjęcia przez pilota samolotu Stinson 108 decyzji o wykonaniu startu, w momencie pogorszających się warunków atmosferycznych. Raport końcowy 1649/19
• 1720/18 (I, 17.06.2018 r., EPKM). Dotyczy: Nierównej pracy silnika samolotu ultralekkiego Moran 185 Replika. Twardego przyziemienia, w wyniku którego złamało się prawe podwoziegłówne. Samolot podparł się końcówką prawego skrzydła o ziemię i wykonał cyrkiel w prawo. Raport końcowy 1720/18
• 1795/19 (I, 25.05.2019 r., EPGL). Dotyczy: Chwilowej niesprawności pneumatycznego układu hamulcowego samolotu AN-2. Samolot po przemieszczeniu się w stronę płyty stacji paliw uderzył końcówką lewego górnego skrzydła w spojler nad kabiną samochodu ciężarowego. Informacja o zdarzeniu 1795/19
• 1798/19 (I, 25.05.2019 r., EPLS). Dotyczy: Nieprzestrzegania zasad poruszania się po płycie lotniska przez pilota samolotu Jak-12 M kołującego SP. Informacja o zdarzeniu 1798/19
• 1816/19 (W, 25.05.2019 r., EPPK). Dotyczy: Zablokowania w samolocie ultralekkim TL-96 STAR układu sterowania - prawego drążka sterowego pasami bezpieczeństwa fotela. Raport końcowy 1816/19
• 1985/19 (PI, 05.06.2019 r., EPGL). Dotyczy: Błędu pilota samolotu Jak-12M polegającego na nieprzestrzeganiu zasad kołowania samolotem z tylnym kołem. Informacja o zdarzeniu 1985/19
• 2104/18 (I, 15.07.2018 r., EPWA-EGCC). Dotyczy: Uszkodzenia uszczelki na dolnej krawędzi drzwi głównych samolotu Cessna 560XLS. Informacja o zdarzeniu 2104/18
• 2125/19 (I, 11.06.2019 r., EPWA). Dotyczy: Niesprawności modułu dozującego paliwo FMU w samolocie Q400 DHC8-402. Informacja o zdarzeniu 2125/19
• 2137/19 (I, 12.06.2019 r., EPNM). Dotyczy: Nieruwnomiernej pracy silnika i samoczynnego spadku obrotów spowodowanego pęknięciem dźwigni zaworowej zaworu wydechowego cylindra w samolocie Cessna C-150. Informacja o zdarzeniu 2137/19
• 2329/18 (I, 30.07.2018 r., EPBC). Dotyczy: Braku reakcji ucznia-pilota szybowca SZD-9 bis Bocian 1E na przerwanie ciągu wyciągarki. Spóźnionego wyczepienia liny wyciągarkowej przez instruktora-pilota. Informacja o zdarzeniu 2329/18
• 2828/19 (W, 14.07.2019 r., EPLR). Dotyczy: Nieprawidłowej sylwetki przyjętej przez skoczka do lądowania ze spadochronem PD Student 300. Samo lądowanie nastąpiło na złączone nogi lecz skoczek uczeń nie utrzymał sylwetki i z przyziemił na pośladki. Informacja o zdarzeniu 2828/19
• 2842/19 (I, 14.07.2019 r., EPCE). Dotyczy: Wahań ciśnienia oleju w samolocie Cessna 182 T w trakcie lotu spowodowanych niesprawnością dajnika ciśnienia oleju. Informacja o zdarzeniu 2842/19
• 3112/19 (W, 25.07.2019 r., EPIN). Dotyczy: Lądowania ze spadochronem Classic 282 w głębokim przysiadzie co spowodowało przewrócenie do przodu z podwinięciem nogi pod pośladek. Informacja o zdarzeniu 3112/19
• 3227/19 (I, 01.08.2019 r., Wyrazów k. Częstochowy). Dotyczy: Nieprawidłowej pracy silnika samolotu ultralekkiego Letov ST-4 Aztek. Informacja o zdarzeniu 3227/19
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze