Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 735/14 (W, 01.06.2014 r., Piła). Dotyczy: Zderzenia dwóch szybowców SZD 48-3 Jantar Std-3 i SZD 41A Jantar Std. podczas zawodów. Raport końcowy 735/14
• 854/18 (W, 19.04.2018 r., Świnna k. Żywca). Dotyczy: Wlotu paralotni Nova Factor 2 w obszar bardzo turbulentnego powietrza, co doprowadziło do podjęcia decyzji o lądowaniu w terenie przygodnym, w trakcie którego doszło do podwinięcia się części skrzydła i upadku paralotni z wysokości około 40 m. Raport końcowy 854/18
• 904/16 (I, 12.05.2016 r., EPWL Wielkie Lniska k/ Grudziądza). Dotyczy: Gwałtownego „wahnięcia” wirnika nośnego, po czym wystąpiła wibracja śmigłowca Bell 206 Jet Ranger B3 podczas podejścia do lądowania. Informacja o zdarzeniu 904/16
• 1244/17 (I, 17.06.2017 r., TMA Barcelona (LEBL)). Dotyczy: Wydania błędnego zezwolenia przez ATC załodze samolotu Boeing 737-800. Informacja o zdarzeniu 1244/17
• 1340/16 (W, 14.06.2016 r., Lądowisko Ostry Bór k/Wilgi). Dotyczy: Przeciągnięcia w końcowej fazie podejścia do lądowania, spowodowanego najprawdopodobniej chwilowym przyrostem prędkości wiatru i wejściem samolotu ultralekkiego Ekolot KR-030 Topaz w strugi powietrza wznoszącego się na skraju lasu, znajdującego się przed progiem drogi startowej. Raport końcowy 1340/16, Album ilustracji 1340/16
• 1342/18 (I, 27.05.2018 r., EPPO). Dotyczy: Pojawienia się iskrzenia w okolicy wręgi wzmacniającej zamontowanie szafki medycznej podczas uruchamiania silników śmigłowca EC 135P2+. Informacja o zdarzeniu 1342/18
• 1867/16 (I, 26.07.2016 r., EPWA). Dotyczy: Usterki blokady odwracacza ciągu silnika nr 2 w samolocie Airbus A321-211. Raport końcowy 1867/16
• 2117/16 (I, 11.08.2016 r., EPKT). Dotyczy: Usterki zaworu ENG ANTI ICE VALVE w samolocie Airbus A320-232. Raport końcowy 2117/16
• 2338/17 (PI, 31.08.2017 r., Zambrzyków Stary, woj. mazowieckie). Dotyczy: Zgaśnięcia silnika w samolocie PZL-130 TC II GD „Orlik” podczas lotu. Informacja o zdarzeniu 2338/17
• 2386/18 (W, 26.07.2018 r., Wieś Czarne gm. Kaliska). Dotyczy: Zbyt późno podjętej decyzji do lądowania szybowcem „Jantar Std 3” w terenie przygodnym w niesprzyjających warunkach atmosferycznych skutkującej budową manewru do lądowania w deficycie czasu w przypadkowym terenie. Informacja o zdarzeniu 2386/18
• 2450/16 (I, 14.09.2016 r., EPLL). Dotyczy: Przebicia opony koła przedniego podwozia samolotu Tecnam P2006T. Raport końcowy 2450/16
• 2658/18 (W, 17.08.2018 r., Międzybrodzie Żywieckie Góra Żar). Dotyczy: Uderzenia w ogrodzenie podczas lądowania paralotni. Informacja o zdarzeniu 2658/18
• 2777/18 (I, 02.08.2018 r., EPWS). Dotyczy: Nie utrzymania przez ucznia-pilota kierunku startu do kolejnego kręgu wskutek spóźnionej reakcji sterami ucznia-pilota na szybkie wprowadzenie silnika do obrotów maksymalnych co przy małej prędkości doprowadziło do bocznego ślizgu samolotu Tecnam P2008 JC i w kontakcie z podłożem spowodowało wyłamanie goleni podwozia przedniego. Informacja o zdarzeniu 2777/18
• 2882/18 (W, 13.10.2018 r., Mieroszów). Dotyczy: Podwinięcie się części skrzydła paralotni na skutek nagłego podmuchu wiatru i upadku na ziemię. Informacja o zdarzeniu 2882/18
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze