Przejdź do treści
Źródło artykułu

Autobus na drodze kołowania - Uchwała PKBWL

Po rozpatrzeniu w dniu 14 maja, przedstawionych przez zarządzającego lotniskiem informacji o okolicznościach zaistnienia zdarzenia lotniczego, które wydarzyło się 22 stycznia 2014 r., działając w oparciu o art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr996/2010 w sprawie badania wypadków iincydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylającego dyrektywę 94/56/WE1, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych uznała informacje zawarte w zgłoszeniu za wystarczające i podjęła decyzję o zakończeniu badania.

Przebieg i okoliczności zdarzenia:

Kontroler wieży zgłosił Dyżurnemu Portu Lotniczego, że na drodze do kołowania bez uzyskania zezwolenia znalazł się autobus. Zgodnie z wyjaśnieniami przedstawionymi w raporcie SMS przygotowanym przez przedsiębiorstwo obsługi naziemnej, zaparkowany w pobliżu stanowiska postojowego samolotów autobus został uruchomiony przez kierowcę i pozostawiony bez opieki z włączonym silnikiem. Autobus samoczynnie przemieścił się z miejsca postoju przejeżdżając pomiędzy samolotami, przeciął drogę do kołowania i zatrzymał się w sektorze trawiastym. W trakcie przemieszczania się autobusu została uszkodzona jedna lampa krawędziowa drogi do kołowania. Kierowca wyjaśnił, że po kilku nieudanych próbach ruszenia autobusem został wezwany do wykonania innej pracy i w roztargnieniu pozostawił autobus z włączonym biegiem bez zaciągniętego hamulca ręcznego. Nieskuteczne próby ruszenia autobusem wynikały z normalnego działania jego systemu pneumatycznego, który odblokowuje koła po uzyskaniu odpowiedniego ciśnienia o czym wszyscy kierowcy powinni pamiętać. Postępowanie kierowcy było niezgodnie zobowiązującą instrukcją oraz informacjami przekazywanymi podczas szkoleń wszystkim pracownikom poruszającym się w strefie operacyjnej. Kierowca został skierowany na powtórne szkolenie.

Przyczyny zdarzenia lotniczego:

Działanie kierowcy autobusu niezgodne z Instrukcją Operacyjną Portu Lotniczego polegające na pozostawieniu bez opieki pojazdu z uruchomionym silnikiem.

Komisja nie formułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony