Boeing i Embraer pracują nad biopaliwem

Boeing i Embraer pracują nad biopaliwem (fot. articles.sae.org)

Wytwórnie Boeinga i Embraera otworzyły w São José dos Campos centrum badań nad zrównoważonym biopaliwem lotniczym. Jest to pierwszy krok w rozwoju sektora biopaliw wykorzystywanych w lotnictwie w Brazylii.

Dzięki Boeing-Embraer Joint Research Center obie wytwórnie będą wspólnie koordynować i współfinansować badania prowadzone na brazylijskich uniwersytetach i w innych instytucjach. Badania skupione będą na technologiach mających wypełnić luki w tworzeniu przemysłu zrównoważonych biopaliw lotniczych w Brazylii, przede wszystkim chodzi o ich produkcję, analizy techniczno-ekonomiczne i technologie przetwarzania.

- Bezprecedensowa współpraca Boeinga i Embraera, dwóch z największych światowych producentów samolotów, pozwoli na dokonanie postępów w zakresie produkcji zrównoważonego biopaliwa lotniczego. To więcej, niż jedna firma byłaby w stanie zrobić sama - powiedziała Donna Hrinak, przedstawiciel Boeinga na Brazylię i Amerykę Łacińską. - Brazylia jako pionier w branży paliw stałych, będzie odgrywać wiodącą rolę w tworzeniu przemysłu biopaliw, mając na uwadze cele środowiskowe w lotnictwie.

- Naszym celem jest wspieranie prac i poszerzanie wiedzy na temat technologii potrzebnej do stworzenia w Brazylii przemysłu zrównoważonych biopaliw lotniczych o zasięgu globalnym - powiedział Mauro Kern, Wiceprezes Embraera ds. inżynierii i technologii. - Produkcja biodiesela i etanolu pokazuje potencjał Brazylii w dziedzinie czystej energii, dzięki któremu jesteśmy wzorem dla całej branży.

Otwarte 14 stycznia we współpracy z Embraerem centrum jest szóstym na świecie ośrodkiem badawczym Boeinga. Zarządza nim Boeing Research & Technology-Brazil (BR&T-Brazil), które współpracuje ze specjalistami w zakresie zwiększenia rozwoju gospodarczego i technologicznego, tworzenia i wspierania innowacyjnych i tanich technologii dla jednostek biznesowych Boeinga. Embraer współpracował już wcześniej przy kilku inicjatywach związanych z wytwarzaniem biopaliwa lotniczego, które byłoby ekonomicznie opłacalne i spełniałoby rygorystyczne wymagania. W 2011 roku brazylijski producent wspólnie z wytwórcą silników lotniczych General Electric zakończył próby w locie Embraera 170, napędzanego przetworzonymi estrami i kwasami tłuszczowymi, rok później Embraer 195 linii Azul podczas trwania konferencji Rio+20 odbył pierwszy lot na paliwie wytworzonym z trzciny cukrowej, opracowanym przez Amyris firmę pracującą nad alternatywnymi dla paliw ropopochodnych źródłami energii.

Według badań wykorzystane w lotnictwie zrównoważone biopaliwo pozwala zmniejszyć emisję dwutlenku węgla od 50 do 80 procent w porównaniu do paliwa uzyskiwanego z ropy naftowej. Od czasu zgody na użytkowanie biopaliwa wydanej w 2011 roku, na całym świecie odbyło się już - a może dopiero - ponad 1600 lotów napędzanych nim samolotów pasażerskich. Część specjalistów jest zdania, że około 10 lat temu przemysł zużył już połowę dostępnych zasobów ropy naftowej, zwolennicy alternatywnych dla paliw ropopochodnych rozwiązań uważają, że prace nad rozwojem technologii uniezależniających światową gospodarkę od ropy naftowej powinny się rozpocząć już 40 lat temu.

Źródło: Piotr Karwiński
comments powered by Disqus