Przejdź do treści
Źródło artykułu

Za 110 mln zł Mostostal Kraków zbuduje płytę lotniska w Szymanach

Za 110 mln zł Mostostal Kraków z grupy Budimex zbuduje płytę lotniska regionalnego w Szymanach (Warmińsko-mazurskie). Zbudowane zostaną m.in. pas startowy i infrastruktura techniczna płyty lotniskowej - podała PAP spółka samorządowa realizująca inwestycję.

Umowę w tej sprawie we wtorek podpisali wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego Witold Wróblewski i Dariusz Taraszkiewicz z Budimeksu.

Przetarg dotyczy tzw. pola wzlotów. Chodzi o pas startowy lotniska, drogi kołowania, płytę postojową dla samolotów, a także wyposażenie techniczne pozwalające na bezpieczne starty i lądowania maszyn, czyli system oświetlenia oraz ILS - system naprowadzania samolotów lądujących w trudnych warunkach atmosferycznych.

W połowie lipca ma zostać podpisana kolejna umowa dotycząca lotniska w Szymanach. Chodzi o terminal pasażerski, który zbuduje za 56,5 mln zł brutto Mostostal Warszawa.

"Umowa na budowę terminala zostanie podpisana w tym terminie, o ile firmy, które przegrały przetarg, nie zaskarża jego wyników do Krajowej Izby Odwoławczej. Mają na to czas do 17 lipca" - podał PAP prezes spółki samorządu województwa Warmia i Mazury Leszek Krawczyk.

Mostostal Warszawa został wybrany w drugim przetargu. Za pierwszym razem spośród trzech oferentów wybrano firmę Skanska, która miała wybudować terminal za 60 mln zł. Wynik przetargu zaskarżyło Porr Polska, które kwestionowało zdolności do wykonania tego kontraktu zarówno przez zwycięzcę przetargu, jak i odrzuconą przez komisję konkursową firmę Elektrobudowa. KIO uwzględniła skargę i nakazała inwestorowi ponowne rozpatrzenie ofert, wykluczając jednocześnie firmy Skanska i Elektrobudowa. Spółka "Warmia i Mazury" zdecydowała ponownie ogłosić przetarg, bo cena 69 mln zł proponowana przez Porr Polska była - według inwestora - zbyt wysoka.

Regionalny port w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Do końca II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a potem polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Od tej pory lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.

Aby nie przepadła unijna dotacja na budowę, lotnisko regionalne w Szymanach musi zacząć działać w 2015 roku. Koszt budowy lotniska szacowany jest na 205 mln zł; unijne dofinansowanie ma wynieść 76 proc. (PAP)

ali/ amac/ ura/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony