Data publikacji:
07.07.2009 16:34
Źródło artykułu
Wojewoda: musimy pogodzić przyszłość lotniska z przebiegiem autostrady A1
07.07. Katowice (PAP) - Niewłaściwe parametry autostrady A1 w pobliżu portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, mogą zakłócić w przyszłości rozwój lotniska - ocenił wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk i zapowiedział udział w negocjacjach służących wypracowaniu kompromisu.Rozmowy wokół technicznych aspektów budowy autostrady przy pyrzowickim lotnisku - między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, władzami portu, a koncesjonariuszem A1 - trwają już kilka miesięcy. W ostatnich dniach włączył się w nie wojewoda, który we wtorek poinformował, że 13 lipca odbędą się, z jego udziałem, negocjacje stron w tej sprawie.Podczas wtorkowej konferencji prasowej Łukaszczyk wyjaśniał, że chodzi o to, "aby tak sparametryzować technicznie przebieg autostrady na tej wysokości, by nie zakłócić rozbudowy lotniska w przyszłości". Choć plany zakładają powstanie tam tunelu, spory wokół wyboru technologii jego budowy spowodowały, że brane są pod uwagę także inne rozwiązania.Sprawa dotyczy odcinka autostrady A1, który ma pobiec skrajem lotniska w Pyrzowicach, kilkaset metrów od pasa startowego. Zgodnie z planami, trasa ma tam przebiegać w 120-metrowym tunelu, który nie przeszkadzałby w startach i lądowaniach samolotów. Problem dotyczy jednak wyboru metody jego budowy.Jeżeli tunel powstałby tańszą metodą odkrywkową, sprzęt budowlany i prace wykonywane na powierzchni uniemożliwiłyby wykorzystanie pasa startowego na całej długości. Trzeba byłoby go skrócić, co z kolei - przy uwzględnieniu przepisów lotniczych - uniemożliwiłoby lądowania np. większych lub cięższych maszyn czy operacje przy złej widoczności.Dlatego władze Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), do którego należy lotnisko w Pyrzowicach, opowiadają się za rozwiązaniem, by tunel został wydrążony metodą górniczą. Jest ona bezpieczna dla ruchu lotniczego, lecz nawet dwukrotnie droższa niż odkrywkowa. Problemem są też kwestie własnościowe. Zarząd GTL - w obawie o przyszłość lotniska - odmówił dotąd sprzedaży Skarbowi Państwa pasa gruntu, na którym ma powstać tunel i autostrada. Wojewoda, który wydał wcześniej decyzję o takim ustaleniu lokalizacji drogi, musiał już wszcząć wobec tego terenu procedurę wywłaszczeniową.W ocenie służb wojewody, jeżeli podczas negocjacji dojdzie do rozwiązania podstawowych kwestii spornych, czyli metody budowy tunelu i zagwarantowania GTL przejazdu do swoich nieruchomości po drugiej stronie autostrady, problem powinien zostać rozwiązany. Wojewoda zorganizuje rozmowy na zasadzie podmiotu zaufania publicznego. Odcinek A1, przy którym leży lotnisko, połączy w 2014 r. planowany w pobliżu węzeł A1 (budowanej od granicy z Czechami) i ekspresowej trasy S-1 - z okolicami Częstochowy. Do 2012 r. powstanie część A1 między Częstochową, a węzłem w woj. łódzkim. Oba te odcinki, łącznie 180 km, zbuduje na podstawie umowy koncesyjnej konsorcjum Autostrada Południe. (PAP)
Źródło artykułu
Komentarze