Wkrótce ruszy budowa nowej drogi startowej w porcie lotniczym Katowice
To część wartych ponad 400 mln zł inwestycji na lotnisku, które będą gotowe do 2016 r.
W ostatnim dniu roku służby lotniskowe podsumowały realizowaną od 20 miesięcy największą w historii portu inwestycję, jaką jest modernizacja lotniskowej i portowej infrastruktury. Nigdy wcześniej na pyrzowickim lotnisku nie były prowadzone w jednym czasie prace na taką skalę, zarówno pod względem wielkości robót, jak i nakładów.
"W mijającym roku skoncentrowaliśmy się przede wszystkim na inwestycjach, które zwiększą możliwości operacyjne portu. Oddaliśmy do użytku nową bazę techniczną dla samolotów oraz zmodernizowaną drogę kołowania i skrzyżowanie dwóch dróg. Zakończyliśmy również prace przy wschodniej części płyty postojowej, dzięki czemu już teraz mogą stacjonować tu dodatkowo dwa lub trzy samoloty, w zależności od typu. Niebawem rozpocznie się budowa nowego pasa startowego, który pozwoli na pełną obsługę dalekodystansowych połączeń pasażerskich oraz cargo" – wskazał rzecznik lotniska Cezary Orzech.
Dotychczas wykonano 110 tys. m kw. powierzchni płyty postojowej i ok. 13 tys. m kw. dróg kołowania. Ponadto pod koniec listopada zarządzające lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze podpisało umowę na budowę nowej drogi startowej za 150 mln zł brutto.
Nowa droga startowa, dłuższa od obecnej o 400 m i szeroka na 45 m, będzie liczyć 3,2 km. Będą mogły z niej skorzystać nawet największe statki powietrzne z pełnym obciążeniem. Nowa droga zostanie wyposażona w świetlne i radiowe pomoce nawigacyjne, dzięki którym możliwe będzie przyjmowanie samolotów przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 m i widzialności pionowej nie niższej niż 30 m. Zainstalowany będzie też system „Ice alert” informujący o oblodzeniu nawierzchni. Po zakończeniu budowy nowej drogi startowej obecny pas startowy zostanie przekształcony w drogę kołowania.
Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury w Katowice Airport rozpoczął się w maju 2011 r. Pierwszym przedsięwzięciem jest trwająca budowa nowej części płaszczyzny postoju samolotów, która pomieści jednocześnie 13 maszyn - 10 samolotów wielkości np. Airbusa 320 i trzy wielkości Boeinga 757, lub alternatywnie siedem i pięć samolotów obu typów.
Równolegle do rozbudowy płyt postojowych trwa modernizacja dróg kołowania. Po jej zakończeniu pyrzowickie lotnisko zyska 39 tys. m kw. nowych nawierzchni lotniskowych, które umożliwią samolotom przemieszczanie się pomiędzy drogą startową a budowaną obecnie płytą postojową. Trwają prace ziemne związane z przygotowaniem powierzchni gruntu północnej strony drogi kołowania do dalszych robót. Układana jest warstwa stabilizująca i mrozoochronna, powstaje też kanalizacja deszczowa. Łączny koszt rozbudowy płaszczyzny postoju samolotów i modernizacji dróg kołowania to ponad 71 mln zł netto.
Inwestycje na lotnisku są prowadzone przy wsparciu środków unijnych z Funduszu Spójności, w ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Wartość dofinansowania to 157 mln zł netto, wobec 412 mln zł całości kosztów brutto.
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach należy do największych lotnisk w Polsce. W listopadzie odprawiono tu 143 tys. 861 pasażerów - o 11 proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2011 r. Po jedenastu miesiącach w Katowice Airport odprawiono 2 mln 415 tys. 437 podróżnych, czyli ponad 17 tys. więcej, niż w tym samym czasie 2011. W sezonie jesienno-zimowym siatka połączeń regularnych z Pyrzowic obejmuje 28 tras do 13 europejskich państw.
W ostatnich dniach roku władze lotniska poinformowały także o zmianie wysokości opłat na parkingach wokół lotniska od początku 2013 roku. Na parkingu najbliższym terminalu ceny będą niższe (np. stawkę za pierwszą godzinę postoju zmniejszono z 7 do 5 zł, za tydzień z 200 do 130 zł, a za dwa tygodnie z 375 do 172 zł), zniesiono jednak możliwość 5-minutowego postoju za darmo, co umożliwiało kierowcom np. wysadzenie pasażera z bagażem przed terminalem. Także na innych parkingach ceny zmniejszono, rezygnując przy tym z niektórych zasad programów rabatowych.(PAP)
mab/ mki/
Komentarze