Wild: jesienią powinien być znany wykonawca master planu CPK
Master plan, to specjalistyczne opracowanie, które będzie źródłem szczegółowych danych dotyczących m.in. prognoz ruchu lotniczego, zwymiarowania elementów infrastruktury, etapowania budowy i dokumentacji przedprojektowej.
"Haromonogram wyboru w nowym przetargu na master planera to jest wrzesień tego roku" - powiedział Wild.
Jak dodał, jeżeli chodzi o prace, które do tego momentu zostaną wykonane, "aby wyposażyć master planera w wiedzę potrzebną do realizacji jego zadań", to zaktualizowane prognozy lotnicze uwzględniające to, co się dzieje na rynku lotniczym, lokalizacja, która zostanie następnie zweryfikowana przez master planera i ustalenie podstawowych celów założeń dla realizacji Portu Solidarność.
Pod koniec ub.r. przetarg na wykonawcę master planu został unieważniony przez spółkę CPK. Powodem tej decyzji - jak wówczas tłumaczono - był fakt, że żadna z ofert złożonych przez globalne firmy nie spełniała kryteriów formalnych postępowania, co potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza. Oferty w postępowaniu na wykonawcę master planu Centralnego Portu Komunikacyjnego złożyły trzy konsorcja: francusko-hiszpańskie konsorcjum ADP i IDOM, holenderska grupa NACO oraz niemiecko-austriacki ILF.
W marcu Wild przekazał, że spółka nie mogła dopuścić do tego, żeby to unieważnienie przełożyło się w negatywny sposób na harmonogram realizacji projektu. "Dlatego równolegle z nowym postępowaniem przetargowym, które wyłoni master planera, będziemy przeprowadzać część prac, które planowaliśmy powierzyć master planerowi. Część prac wykonamy razem z naszym doradcą strategicznym z wyłonionym integratorem i doradcą środowiskowym oraz z innymi ekspertami, z którymi współpracujemy. Dzięki temu harmonogram, który został przyjęty, będzie dochowany" - zapewnił wówczas Wild.
Według spółki, master plan to kluczowe opracowanie przedprojektowe, od którego zależą m.in.: parametry techniczne, ostateczna lokalizacja i koncepcja finansowania nowego portu lotniczego. Od kandydatów do roli master planera spółka wymagała wówczas w przetargu doświadczenia w przygotowaniu dokumentacji dla: dużych lotnisk przesiadkowych (czyli: hubów); inwestycji infrastrukturalnych typu greenfield (projektowanych i budowanych od podstaw), lotnisk obsługiwanych transportem kolejowym.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
aop/ mmu/
Komentarze