Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wild: jesienią powinien być znany wykonawca master planu CPK

We wrześniu br. powinien być znany wykonawca master planu Centralnego Portu Komunikacyjnego - zapowiedział we wtorek na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

Master plan, to specjalistyczne opracowanie, które będzie źródłem szczegółowych danych dotyczących m.in. prognoz ruchu lotniczego, zwymiarowania elementów infrastruktury, etapowania budowy i dokumentacji przedprojektowej.

"Haromonogram wyboru w nowym przetargu na master planera to jest wrzesień tego roku" - powiedział Wild.

Jak dodał, jeżeli chodzi o prace, które do tego momentu zostaną wykonane, "aby wyposażyć master planera w wiedzę potrzebną do realizacji jego zadań", to zaktualizowane prognozy lotnicze uwzględniające to, co się dzieje na rynku lotniczym, lokalizacja, która zostanie następnie zweryfikowana przez master planera i ustalenie podstawowych celów założeń dla realizacji Portu Solidarność.

Pod koniec ub.r. przetarg na wykonawcę master planu został unieważniony przez spółkę CPK. Powodem tej decyzji - jak wówczas tłumaczono - był fakt, że żadna z ofert złożonych przez globalne firmy nie spełniała kryteriów formalnych postępowania, co potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza. Oferty w postępowaniu na wykonawcę master planu Centralnego Portu Komunikacyjnego złożyły trzy konsorcja: francusko-hiszpańskie konsorcjum ADP i IDOM, holenderska grupa NACO oraz niemiecko-austriacki ILF.

W marcu Wild przekazał, że spółka nie mogła dopuścić do tego, żeby to unieważnienie przełożyło się w negatywny sposób na harmonogram realizacji projektu. "Dlatego równolegle z nowym postępowaniem przetargowym, które wyłoni master planera, będziemy przeprowadzać część prac, które planowaliśmy powierzyć master planerowi. Część prac wykonamy razem z naszym doradcą strategicznym z wyłonionym integratorem i doradcą środowiskowym oraz z innymi ekspertami, z którymi współpracujemy. Dzięki temu harmonogram, który został przyjęty, będzie dochowany" - zapewnił wówczas Wild.

Według spółki, master plan to kluczowe opracowanie przedprojektowe, od którego zależą m.in.: parametry techniczne, ostateczna lokalizacja i koncepcja finansowania nowego portu lotniczego. Od kandydatów do roli master planera spółka wymagała wówczas w przetargu doświadczenia w przygotowaniu dokumentacji dla: dużych lotnisk przesiadkowych (czyli: hubów); inwestycji infrastrukturalnych typu greenfield (projektowanych i budowanych od podstaw), lotnisk obsługiwanych transportem kolejowym.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ mmu/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony