Wiceszef MON: analizujemy możliwość zakupu m.in. używanych F-16 lub nowych F-35
W ciągu półtora miesiąca MON powinno wiedzieć, w jakim kierunku prowadzić modernizację lotnictwa bojowego. Wśród rozważanych opcji jest zakup używanych samolotów F-16 lub nowych F-35 – powiedział PAP wiceszef MON Bartosz Kownacki (PiS).
"Nie ulega wątpliwości, że trzeba myśleć o tym, żeby wzmocnić polskie lotnictwo i zwiększyć liczbę samolotów, tym bardziej że samoloty Su-22 to już jest de facto przeszłość, a MiG-i-29 też nie mają dłuższej perspektywy" – powiedział PAP Kownacki, który w MON odpowiada za zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego.
"Rozważamy różne możliwości, które byłby korzystne, czy to samolotów F-16 używanych, czy nowych, czy jakichś innych rozwiązań. To jest dzisiaj przedmiotem bardzo pogłębionych analiz i w niedługim czasie może nie tyle będzie można powiedzieć, co zdecydujemy, natomiast – w które kierunki na pewno nie pójdziemy" – zapowiedział wiceminister.
"Myślę, że w ciągu półtora miesiąca będziemy mieli jasną wizję tego, czy np. - bo dzisiaj takie pytania są stawiane - nie warto by było kupić używanych samolotów F-16 ze Stanów Zjednoczonych, czy np. z drugiej strony nie warto byłoby kupić nowych F-35 i trzeba sobie odpowiedzieć w tym krótkim czasie, czy te kierunki są warte uwagi czy nie" – dodał.
Zdaniem Kownackiego zakup używanych samolotów F-16 "byłby interesujący, ale wydaje się, że relacja koszt względem efektu powoduje, że te samoloty mogą być nieefektywne ekonomicznie". "Ale to musi być poddane pogłębionym analizom, czy rzeczywiście tak jest" – zastrzegł.
Dodał, że Polsce są oferowane samoloty starszej generacji niż używane w Siłach Powietrznych F-16 C/D Block 52+. Optymalnym rozwiązaniem – powiedział Kownacki – byłby zakup 50-100 samolotów.
Zakup kolejnych F-16 musiałby – zdaniem wiceszefa MON – być połączony z rozszerzeniem zdolności do obsługi tych samolotów przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Bydgoszczy. "Jeden z problemów związanych z używanymi F-16 był taki, że nasze zakłady, nawet gdyby osiągnęły odpowiednie zdolności do ich +upgrade'owania+, nie byłyby w stanie dostarczyć nawet 50 w ciągu dwóch-trzech lat, tylko to by trwało lat 10" – powiedział Kownacki.
Z kolei na zakup F-35 jest – według wiceministra – albo za późno, albo za wcześnie. "Warto było o nich rozmawiać pięć lat temu, kiedy byśmy byli współuczestnikami projektu i - nawet w skromnym wymiarze, ale – byli w światowym łańcuchu dostaw, to wtedy byłaby propozycja ciekawa. Dzisiaj bylibyśmy po prostu zwykłym odbiorcą i to jest wątpliwe tym bardziej, że całkiem niedawno kupiliśmy F-16" – uzasadnił Kownacki. Z drugiej strony, zdaniem wiceministra, za kilkanaście lat wzrośnie dostępność F-35 i spadnie ich cena.
"Dziennik Gazeta Prawna" napisał w środę, że MON rozważa zakup maksymalnie 96 używanych amerykańskich samolotów F-16, a ich modernizacja miałaby zostać przeprowadzona w Polsce. Maszyny miałyby pochodzić z nadwyżek sił zbrojnych USA. Według dziennika, jeden samolot kosztowałby ok. 100 mln zł.
Siły Powietrzne mają obecnie 48 samolotów wielozadaniowych F-16, które stacjonują w bazach w Poznaniu-Krzesinach i Łasku koło Łodzi. Pierwsze z nich wprowadzono do uzbrojenia przed dekadą. Lotnictwo bojowe dysponuje też ok. 30 myśliwcami MiG-29 i ok. 30 myśliwsko-bombowymi Su-22.
W 2014 r. połowa MiG-ów przeszła modernizację. Również w 2014 r. zapadła decyzja o zmodernizowaniu 18 Su-22 i przedłużeniu ich eksploatacji do 2024 r. Wcześniej MON stało na stanowisku, że Su-22 – jako samoloty nieperspektywiczne – zostaną wycofane z linii z końcem 2015 r.
Zakupu używanych F-16 w miejsce Su-22 rozważano w wojsku w 2012 r. Później plan modernizacji technicznej zmieniono na rzecz stopniowego zakupu samolotów F-35 Lightning II. Są to najnowsze amerykańskie samoloty wielozadaniowe 5. generacji, aktualnie wprowadzane do uzbrojenia sił powietrznych USA i kilku innych państw.
Komentarze