Przejdź do treści
Źródło artykułu

W Pawilonie Polska na Expo prezentacja rodzimego sektora kosmicznego

W drugiej połowie października w polskim pawilonie na wystawie Expo w Dubaju Polska Agencja Kosmiczna zaprezentuje potencjał polskiego sektora kosmicznego w ramach wydarzeń biznesowych, dyplomatyczno-politycznych i popularnonaukowych.

Jak poinformowały w piątek we wspólnym komunikacie Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Polska Polska Agencja Kosmiczna, prezentacja potencjału polskiego sektora kosmicznego w Dubaju jest częścią kompleksowego programu gospodarczego przygotowanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu na Expo 2020 – ma z niego skorzystać 2,5 tys. polskich przedsiębiorstw.

Przekazano, że 19-30 października "Pawilon Polski będzie gościł Polską Agencję Kosmiczną, która przygotowała ekspozycję, szereg wydarzeń o charakterze dyplomatyczno-politycznym, biznesowym i popularnonaukowym". Polska Agencja Kosmiczna będzie też uczestnikiem Międzynarodowego Kongresu Astronautycznego w Dubaju.

Według prezesa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Krzysztofa Dryndy polska branża kosmiczna to "różnorodny sektor, z ogromnym potencjałem eksportowym i inwestycyjnym". "Na Expo 2020 w Dubaju chcemy dać temu wyraz. "Naszym celem na Expo jest m.in. tworzenie szans dla polskich przedsiębiorców - by nawiązywali coraz więcej kontaktów na rynkach Bliskiego Wschodu i Afryki" - stwierdził szef PAIH cytowany w informacji.

Prezes POLSA Grzegorz Wrochna dodał, że sektor kosmiczny jest jedną z najbardziej innowacyjnych gałęzi naszej gospodarki. "Polskie firmy opracowują nowatorskie rozwiązania, biorą udział w wielu międzynarodowych misjach, a polskie technologie stają się rozpoznawalne na całym świecie" - powiedział. Dodał, że mamy wybitnych specjalistów m.in. od instrumentów naukowych, robotyki, satelitów, nanosatelitów.

"W Zjednoczonych Emiratach Arabskich popularyzacja wiedzy dotyczącej możliwości, jakie daje sektor kosmiczny, jest jednym z priorytetów, tak w aspekcie politycznym i gospodarczym, jak i edukacyjnym czy rozrywkowym" - zaznaczył Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 Dubai Adrian Malinowski. Dodał, że Pawilonie Polskim, w ramach ekspozycji stałej, znalazły się liczne wątki poświęcone sektorowi kosmicznemu i badaniom wszechświata, "które pod koniec października zostaną dopełnione dzięki prezentacji Polskiej Agencji Kosmicznej".

Jak podano, 19 października w Pawilonie Polski odbędzie się Spotkanie Grupy Wyszehradzkiej, podczas którego liderzy sektorów kosmicznych krajów V4 będą dyskutować o priorytetach polityki kosmicznej oraz możliwościach jej rozwoju w centralnej Europie.

Na 27 października zaplanowano natomiast seminarium „Innowacje i trendy w sektorze kosmicznym”, w ramach którego zaprezentowane zostaną "możliwości współpracy między polskim sektorem kosmicznym a arabskim oraz portfolio polskich firm z sektora kosmicznego".

Z kolei 25-30 października w strefie wystaw czasowych polskiego pawilonu PAK zaprezentuje instalację artystyczną inspirowaną twórczością Stanisława Lema „Golem”. Dodano, że w tzw. strefie warsztatowej oraz na scenie zewnętrznej polskiego pawilonu odbędą się warsztaty, prelekcje i pokazy filmowe.

Expo 2020 w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich rozpoczęło się 1 października br. i potrwa do 31 marca 2022 r. Za organizację udziału Polski w Expo w Dubaju odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu, której jednym z partnerów merytorycznych jest Polska Agencja Kosmiczna. Według organizatorów w ciągu 182 dni trwania Expo 2020 wystawę odwiedzi 18 mln osób. Areną polskiej prezentacji jest Pawilon Polski o powierzchni ponad 2000 m kw., z drewnianą fasadą oraz rzeźbą kinetyczną symbolizującą stado ptaków. Polska Agencja Inwestycji i Handlu – we współpracy z ponad 40 instytucjami i resortami – przygotowała specjalny program gospodarczy dla polskich przedsiębiorców, które chcą się rozwijać, korzystając z udziału Polski w Expo w Dubaju. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco

maja/ drag/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony