Przejdź do treści
Spirit of Innovation w locie - widok z przodu (fot. Rolls-Royce)
Źródło artykułu

W. Brytania: samolot Rolls-Royce'a pobił rekord prędkości samolotów elektrycznych

Brytyjska firma Rolls-Royce poinformowała, że skonstruowany przez nią samolot Spirit of Innovation osiągnął w czasie lotu testowego prędkość 623 km/godz., ustanawiając rekord w kategorii samolotów z silnikami wyłącznie elektrycznymi.

To o ponad 213 km/godz. więcej niż wynosił dotychczasowy rekord, który ustanowił w 2017 r. samolot Extra 330 LE Aerobatic z silnikiem Siemensa.

Jak ogłosiła firma, w trakcie lotów testowych, które przeprowadzono we wtorek w bazie testów lotniczych ministerstwa obrony Boscombe Down w południowej Anglii, Spirit of Innovation pobił jeszcze kilka innych rekordów. Na odcinku 3 km osiągnął średnią prędkość 555,9 km/godz., a na odcinku 15 km - 532,1 km/godz., a także wzniósł się na wysokość 3000 m w 202 sekundy, o 60 sekund szybciej niż wynosił dotychczasowy rekord.

Wyniki te zostaną teraz przesłane do Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI) w celu ich zweryfikowania i zatwierdzenia.

Jednomiejscowy Spirit of Innovation skonstruowany został w tym roku kosztem 6 mln funtów. Samolot był napędzany podczas swoich rekordowych lotów przez elektryczny układ napędowy o mocy 400 kW (500+ KM) i akumulator napędowy o największej mocy, jaki kiedykolwiek zbudowano w przemyśle lotniczym.

"Pracowaliśmy we współpracy z firmą Electroflight specjalizującą się w magazynowaniu energii w lotnictwie oraz dostawcą samochodowych układów napędowych YASA. Poza oszałamiającym osiągnięciem technicznym, projekt i rekordy świata dostarczyły ważnych danych dla naszych przyszłych systemów zasilania elektrycznego i napędu dla całkowicie elektrycznej miejskiej mobilności lotniczej i hybrydowo-elektrycznego samolotu podmiejskiego. Na przykład cechy, jakich wymagają „taksówki powietrzne” od akumulatorów, są bardzo podobne do tych, które opracowano dla Spirit of Innovation." – czytamy w komunikacie firmy Rolls-Royce.

"Po tym, jak świat skupił się na potrzebie działania podczas COP26, jest to kolejny kamień milowy, który pomoże urzeczywistnić zerową emisję netto w lotnictwie. Potwierdza to nasze ambicje w zakresie dostarczania przełomowych technologii, których ludzie potrzebują do dekarbonizacji transportu w powietrzu, na lądzie i morzu" – oświadczył Warren East, prezes Rolls-Royce Holding.

Rolls-Royce jest drugim największym na świecie producentem silników lotniczych.

Więcej informacji na stronie www.rolls-royce.com

Z Londynu Bartłomiej Niedziński


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony