W Berlinie zamiast lotniska Schoenefeld SXF – Terminal 5 BER

Terminal 5 BER w nocy (fot. ber.berlin-airport.de)

Na tydzień przed planowanym otwarciem nowego berlińskiego lotniska BER, oznaczenie SXF dla lotniska Schoenefeld zniknęło. Tak zwany kod IATA został zmieniony na BER – pisze w poniedziałek portal rbb24.

Dawne lotnisko Schoenefeld jest teraz zarządzane jako Terminal 5 BER, duży napis na dachu został już wymieniony.

Trzycyfrowe kody są wydawane przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Składają się z kombinacji trzech liter i pojawiają się na przykład w systemach rezerwacji linii lotniczych. Wszystkie berlińskie porty lotnicze mają już oznaczenia zmienione na BER, w tym Tegel (dawne TXL).

Nowa stacja kolejowa pod lotniskiem BER T5 została otwarta w niedzielę. Od 30 października pociągi kolejki miejskiej S-Bahn mają odjeżdżać i przyjeżdżać tam co dziesięć minut. Już w poniedziałek linia kolejki S9 będzie jeździć do BER T5 w godzinach szczytu.

Na stację BER T5 przyjeżdżają również pociągi regionalne i pociągi intercity. Na otwarciu powiedziano, że BER T5 jest "jednym z najlepiej skomunikowanych lotnisk na świecie".

W dniu rozpoczęcia działalności portu lotniczego Berlin-Brandenburg im. Willy’ego Brandta (BER T5), 31 października, o godz. 14 dwa samoloty największych jego klientów Lufthansy i Easyjet wylądują na nowym lotnisku. Pasażerowie zostaną powitani w terminalu, tam też odbędzie się konferencja prasowa.

Pierwszy rejs z BER T5 zaplanowano na 1 listopada na godz. 6.45. Według dyrektora lotniska Luetke Daldrupa będzie to lot linii Easyjet do portu Londyn-Gatwick.

Nie będzie hucznego rozpoczęcia działalności nowego lotniska w Berlinie. Po pierwsze, z powodu Covid-19, a po drugie, z powodu ośmioletniego opóźnienia otwarcia.

Port lotniczy Berlin-Brandenburg im. Willy’ego Brandta, położony na obrzeżach niemieckiej stolicy w Schoenefeld w Brandenburgii, miał zostać uruchomiony dziewięć lat temu. Jednak z powodu złego planowania, wad konstrukcyjnych i problemów technicznych otwarcie było wielokrotnie odkładane.

BER T5 ma obsługiwać w początkowej fazie do 27 mln pasażerów rocznie, a docelowo, po ewentualnej rozbudowie, 50 mln. Największe europejskie lotnisko, londyńskie Heathrow, obsługuje rocznie ok. 80 mln pasażerów.

Od 8 listopada na lotnisko Berlin-Brandenburg mają zacząć latać samoloty LOT-u.

Z Berlina Berenika Lemańczyk

Źródło: PAP
comments powered by Disqus