Przejdź do treści
Źródło artykułu

W 12 miesięcy modlińskie lotnisko obsłużyło ponad 1,6 mln pasażerów

Przez 12 miesięcy funkcjonowania lotnisko w Modlinie obsłużyło ponad 1,6 mln pasażerów - poinformował we wtorek prezes portu Piotr Okienczyc. Od 1 maja lotnisko ma system ILS w kategorii II, pozwalający na lądowanie samolotów przy ograniczonej widzialności.

"Przez pierwsze cztery miesiące tego roku przyjęliśmy prawie pół miliona pasażerów. W całym 2014 r. planujemy przyjąć ich ponad 1,5 mln. W samym kwietniu obsłużyliśmy 142 972 podróżnych, co oznacza 32,2 proc. wzrost w stosunku do marca br." - powiedział na konferencji prasowej Okienczyc.

Przypomniał, że od 1 maja port w Modlinie, jest drugim polskim lotniskiem - po Lotnisku Chopina, które posiada system ILS w kategorii II. "Oznacza to, że samoloty będą mogły lądować w warunkach trudniejszych niż do tej pory. Posiadanie systemu ILS w kat. II podwyższa standard lotniska, świadczy o jego wiarygodności operacyjnej i jest bardzo ważnym argumentem w negocjacjach z przewoźnikami" - powiedział.

ILS to radiowy system nawigacyjnego wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Aby mógł działać, musi być w niego wyposażony - oprócz lotniska - także samolot, a pilot musi być przeszkolony i posiadać uprawnienia poświadczone certyfikatem. System ten umożliwia lądowania np. przy niskiej podstawie chmur albo w warunkach zamglenia.

System dzieli się na trzy kategorie. W pierwszej kategorii umożliwia lądowanie samolotów w warunkach, gdy podstawa chmur jest na poziomie nie mniejszym niż 60 m nad płaszczyzną drogi startowej, a widzialność wzdłuż pasa jest nie mniejsza niż 600 m. Kategoria druga umożliwia lądowanie w sytuacji, gdy podstawa chmur jest na wysokości 30 metrów, a widzialność nie przekracza 400 metrów. Trzecia kategoria pozwala na lądowanie praktycznie przy zerowej widzialności.

Obecny na konferencji prasowej Peter Bellew z Ryanaira powiedział, że ILS jest bardzo ważny dla przewoźnika. "Pozwala on na stabilną pracę i pewność operacji lotniczych przez cały rok" - powiedział.

Przypomniał, że od października irlandzki przewoźnik utworzy w Modlinie swoją bazę, co dla lotniska oznacza nowe możliwości rozwoju. Zimą linia planuje uruchomić cztery nowe połączenia z Modlina do Madrytu, Shannon i dodatkowe do Gdańska i Wrocławia. W tej chwili w sezonie letnim Ryanair oferuje 26 tras.

Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik podkreślił, że lotnisko w Modlinie jest bardzo ważną inwestycją dla regionu. "Bardzo konsekwentnie będziemy rozwijać ten port i dążyć m.in. do bezpośredniego połączenia kolejowego z lotniskiem" - powiedział na konferencji Struzik. Dodał, że został złożony do Rady Ministrów wniosek na objecie specjalną strefą ekonomiczną kilkunastu kilometrów wokół lotniska.

Prezes Okienczyc potwierdził, że Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin skierował do sądu pozew przeciwko spółce Erbud, w którym domaga się od niej odszkodowania w wysokości ponad 34 mln zł. "Działamy zgodnie z interesem spółki. Czekamy na rozstrzygnięcie sądu. Kwota ta obejmuje wszystkie koszty, jakie powstały na lotnisku, w czasie, kiedy było ono zamknięte" - powiedział dziennikarzom Okienczyc.

Odszkodowanie ma związek z realizacją przez Erbud pasa startowego na lotnisku w Modlinie.

O pozwie poinformował w poniedziałek Erbud w komunikacie. "Erbud nie uznaje swojej odpowiedzialności za wadliwy stan nawierzchni pasa startowego, a zlecone niezależne ekspertyzy techniczne wskazują na powody uszkodzenia niezależne od spółki" - napisano w komunikacie. Równolegle Erbud przygotowuje pozew o odszkodowanie za poniesione wydatki wobec podmiotów odpowiedzialnych za wadliwy stan nawierzchni pasa startowego.

22 grudnia 2012 r. inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu dwóch tzw. progów betonowych na modlińskim lotnisku - odcinków o długości 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego. Droga startowa skróciła się do 1500 m, dlatego samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogły tam wykonywać operacji lotniczych.

Pod koniec 2012 r. generalny wykonawca drogi startowej, firma Erbud, został zobowiązany do wykonania napraw gwarancyjnych. Na początku stycznia 2013 r. wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego polecił wykonanie kompleksowych napraw pasa. Erbud w ramach prac naprawczych wymienił 26 cm wierzchniej warstwy betonu na obu progach pasa. Samoloty do Modlina powróciły 3 lipca 2013 r. (PAP)

aop/ mhr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony