Przejdź do treści
Źródło artykułu

ULC może uchylić zakaz dla lotniska Modlin w ciągu tygodnia

Jeśli Urząd Lotnictwa Cywilnego otrzyma wszystkie dokumenty, a kontrolerzy nie będą mieli zastrzeżeń do pasa lotniska w Modlinie, to decyzja ograniczająca jego eksploatację może zostać uchylona w ciągu tygodnia - poinformowała PAP rzeczniczka ULC Marta Chylińska.

Rzeczniczka ULC powiedziała we wtorek PAP, że Urząd jeszcze nie otrzymał od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego jego decyzji dotyczącej uchylenia zakazu użytkowania pasa startowego w Modlinie.

"Czekamy na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, która mówi, iż można użytkować dwa wyremontowane progi pasa startowego. Czekamy również na wniosek od zarządzającego lotniskiem w Modlinie o uchylenie naszej decyzji z grudnia 2012 r." - powiedziała Chylińska.

Poinformowała, że kiedy ULC otrzyma oba dokumenty, w Modlinie pojawią się inspektorzy Urzędu. "Kontrolerzy sprawdzą wtedy stan nawierzchni, oznakowanie pionowe i poziome, a także oświetlenie" - dodała.

"Jeśli kontrola wypadnie pomyślnie i nasi eksperci nie będą mieli żadnych zastrzeżeń do stanu nawierzchni, to decyzja o uchyleniu ograniczenia użytkowania części lotniska zostanie podjęta przez Prezesa ULC w ciągu ok. tygodnia" - powiedziała.

Port w Modlinie od ponad pięciu miesięcy nie przyjmuje dużych samolotów pasażerskich. 22 grudnia 2012 r. inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu dwóch tzw. progów betonowych - odcinków o długości 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego. Droga startowa skróciła się do 1500 m, dlatego samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą tam wykonywać operacji lotniczych.

Pod koniec zeszłego roku firma Erbud - na mocy podpisanej umowy - została zobowiązana do wykonania napraw gwarancyjnych. Na początku stycznia wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego podtrzymał decyzję o wyłączeniu z użytkowania betonowych części drogi startowej i polecił wykonanie kompleksowych napraw pasa. Prace te zostały wykonane, a ich generalnym wykonawcą była firma Erbud.

W lutym Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin otrzymał ekspertyzę wykonaną przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, z której wynika m.in., że przyczynami powstawania odprysków ma drodze startowej była obecność w kruszywie zastosowanym w mieszance betonowej znaczącej liczby ziaren węglanowych i węglanowo-ilastych, które nie powinny się w nim znaleźć.

Natomiast firma Erbud przekonywała, że powodem uszkodzenia było użycie nieodpowiednich środków do odladzania nawierzchni pasa startowego. Nie zgadzali się z tym przedstawiciele Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Lotnisko argumentowało m.in., że spękania zaobserwowano także ubiegłej zimy, gdy nie używano żadnych środków chemicznych. (PAP)

rbk/ je/ jra/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony