Tokio – roboty będą pomagać podróżnym na lotnisku
Przetransportują bagaż, wskażą kierunek i przetłumaczą japońskie zwroty – na taką pomoc ze strony robotów będą mogli liczyć podróżni na lotnisku w Tokio podczas igrzysk w 2020 roku.
Na prezentacji przedstawiono siedem robotów, wśród których najbardziej zwraca uwagę ten w kształcie kota o imieniu Cannelle. Jego zadaniem będzie tłumaczenie japońskich sformułowań na cztery języki. Na ekranie pojawi się powitanie i pytanie "Jak mogę pomóc?". Podróżni będą mogli komunikować się z maszyną mówiąc do owłosionego mikrofonu, a tłumaczenia pojawiają się natychmiast na ekranie. Wskaże ona im też kierunek, jak mają dotrzeć do celu.
(fot. japantimes.co.jp)
Podróżnym może się również zająć mały biały humanoidalny robot, Cinnamon, pytający, czy potrzebuje pomocy. Elegancki biały robot może rozmawiać z odwiedzającymi poprzez system sztucznej inteligencji i udzielać wskazówek.
Inny pokazany robot może przenosić bagaże przez lotnisko obok podróżnika.
Robot bezpieczeństwa i przewodnik Reborg-X wyprodukowany przez japońską firmę Alsok został przetestowany we wtorek na hali odlotów lotniska Haneda w Tokio (fot. japantimes.co.jp)
Reprezentujący operatora terminalu Yutaka Kuratomi ma nadzieję, że lotnisko będzie pełne robotów, a normalnym ma być widok turystów porozumiewających się z maszynami. Te dedykowane są przede wszystkim przyjezdnym z zagranicy, którzy mają już wysokie oczekiwania, że Japonia zaprezentuje swoją światową technologię podczas nadchodzących Igrzysk w Tokio.
Władze lotniska Haneda w Tokio przygotowują się na znaczący napływ obcokrajowców w związku z igrzyskami. Uruchomienie robotów ma również miejsce w momencie, gdy Japonia zmaga się z niedoborem siły roboczej na tle starzejącej się populacji. Władze lotniska mają nadzieję, że roboty będą w stanie zrekompensować braki w personelu.
Testy maszyn rozpoczną się 9 stycznia i potrwają miesiąc. Olimpijskie zmagania w stolicy Japonii odbędą się w dniach od 24 lipca do 9 sierpnia 2020 roku.
Komentarze