Śląskie: druga jezdnia S1 do lotniska Katowice - do wiosny 2021 r.
Chodzi o rozbudowę głównej trasy prowadzącej do portu lotniczego Katowice - od węzła dwujezdniowych dróg nr 1 i 86 w miejscowości Podwarpie do węzła Lotnisko (z drogą nr 913). Pierwsza jezdnia tego liczącego ok. 9,7 km odcinka została otwarta jesienią 2006 r. Ruch odbywa się tam w obu kierunkach; co pewien czas dochodzi do poważnych wypadków.
"Droga ekspresowa S1 to duże przedsięwzięcie, do którego rząd PiS powrócił, bo przecież projekt przed laty zarzucony przez naszych poprzedników, kompletnie niedoceniony – na odcinku między Podwarpiem, a Pyrzowicami bardzo niebezpieczny" - powiedział obecny na uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Minister nawiązał do śmiertelnych ofiar wypadków na dotychczas jednojezdniowym odcinku. "Dziesięciokilometrowy odcinek – wreszcie do niego wracamy, zrealizujemy go. Połączy bezpiecznie autostradę A1, lotnisko Pyrzowice, z drogą ekspresową S1" - zapowiedział.
"Ktoś by powiedział, że 10 km drugiej jezdni to nie wydarzenie. Uznajemy, że jest to ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu, komfortu jazdy, dobrze zrealizowanego układu komunikacyjnego. Takie regiony, jak region śląski, zamieszkałe przez taką liczbę mieszkańców, muszą koncentrować uwagę naszego rządu" - podkreślił Adamczyk.
Prezes lidera konsorcjum, spółki Rubau Polska, Stefan Assanowicz m.in. przypomniał, że w woj. śląskim firma realizowała już modernizację linii kolejowej Rybnik – Chałupki czy odcinek drogi wojewódzkiej z mostem przez Sołę w Żywcu. W Polsce firma w ub. roku zakończyła budowę odcinka S8 w woj. podlaskim, a obecnie realizuje odcinek S61Ostrów Mazowiecka – Śniadowo.
Podpisanie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad umowy z konsorcjum spółek z grupy Rubau to następstwo ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty w ponowionym przetargu na tę inwestycję. Początkowo, w połowie lipca br. wybrana została oferta konsorcjum Banimex, Azi-Bud i Duna-Aszfalt – z ceną ponad 107,2 mln zł brutto.
Następnie Dyrekcja informowała, że w związku z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej unieważniła wcześniejszy wybór i przystąpiła do powtórzenia badania i oceny ofert. We wrześniu GDDKiA podała, że wybrała ofertę spółek z grupy Rubau, opiewającą na 121,8 mln zł brutto.
Pierwszy, trwający ponad dwa lata przetarg na rozbudowę tego odcinka S1, unieważniono w grudniu ub. roku. Najpierw wybrany w postępowaniu wykonawca z najkorzystniejszą ofertą nie zdecydował się na podpisanie umowy, a potem zrezygnowali z tego wszyscy pozostali wykonawcy, których oferty były brane pod uwagę.
W ponownym przetargu na realizację tego przedsięwzięcia wpłynęło 16 ofert. Podczas ich otwarcia w drugiej połowie kwietnia inwestor ujawnił budżet zamówienia – 158 mln zł brutto. Zmieścili się w nim wszyscy oferenci.
Zamówienie obejmuje liczącą ok. 9,7 km drugą jezdnię odcinka S1 Pyrzowice–Podwarpie (z wyłączeniem istniejącego już odcinka z Pyrzowic do węzła Lotnisko), a także m.in. pięć wiaduktów, most i dostosowanie istniejącego węzła Mierzęcice.
Część istniejącej od kilku lat infrastruktury pierwszej jezdni (np. wiadukty nad trasą) uwzględnia przygotowywaną teraz inwestycję, jednak w zakresie np. odwodnienia będzie ona rozbudowywana. Droga w docelowym kształcie ma być gotowa w ciągu 20 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie są wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).
Druga jezdnia odcinka S1, która powstanie od Podwarpia, przejdzie na węźle Lotnisko w istniejący już dwujezdniowy, liczący ok. 1,9 km odcinek S1 do węzła Pyrzowice, który kończy istniejący południowy fragment autostrady A1 (teraz wiedzie stamtąd do czeskiej granicy w kierunku Ostrawy; powstaje natomiast fragment na północ).
Odcinek S1 Pyrzowice–Podwarpie jest jednym z czterech fragmentów trasy S1 przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
PBDK zakłada również przebudowę do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej, budowę nowego odcinka Mysłowice – Bielsko-Biała, a także budowę ok. 8,5-kilometrowego tzw. obejścia Węgierskiej Górki.
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka–Zwardoń. Według obecnych planów cała S1 w woj. śląskim ma być gotowa do 2022 r. (PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ amac/
Komentarze