Przejdź do treści
Źródło artykułu

Automatyczny lot drona w Sosnowcu odbędzie się dopiero wiosną 2022 roku

Zapowiadany początkowo na jesień br. eksperymentalny transport medyczny, wykonywany dronem w trybie automatycznym ponad miastem – odbędzie się wiosną 2022 roku. Organizatorzy wyjaśniają, że chodzi o procedury związane z maksymalnym bezpieczeństwem testu.

Przygotowania do wykonania transportu dronem w trybie automatycznym trwają w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii od kilku miesięcy. Porozumienie o współpracy przy eksperymentalnych przelotach przedstawiciele GZM, miasta Sosnowiec, dostawców usług dronowych – firm Dronehub oraz Pentacomp, a także Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa podpisali w sierpniu br.

Celem jest przygotowanie i przeprowadzenie cyklicznych testów w realnych warunkach miejskich, w kontekście rozwoju automatycznego transportu pilnych ładunków medycznych z wykorzystaniem dronów. Chodzi o to, aby w niedalekiej przyszłości drony mogły być wykorzystane do świadczenia różnego rodzaju usług, w tym również do transportowania przesyłek ratujących życie.

Jak przekazał w środę Michał Nowak z biura prasowego Metropolii, przygotowania do transportu ładunku medycznego na odległość 3 km bezzałogowym statkiem powietrznym, poruszającym się pomiędzy specjalnymi stacjami, nadal trwają. Aby jednak dopełnić wszystkich niezbędnych procedur bezpieczeństwa przeloty, które miały się odbyć tej jesieni, zostaną przesunięte na wiosnę 2022 r.

Przeloty nad Sosnowcem przeprowadzimy w trybie automatycznym, czyli przy minimalnej ingerencji operatora. Bezzałogowy statek powietrzny będzie się poruszał po wcześniej zaprogramowanej trasie, z wykorzystaniem mechanizmu samonaprowadzania – powiedział, cytowany przez Nowaka, kierownik projektu „Drony nad Metropolią” Marcin Dziekański.

Mówimy o bardzo zaawansowanej technologii, a więc musimy dopełnić wszelkich starań, by minimalizować potencjalne ryzyko. Wspólnie ze stronami zaangażowanymi w projekt podjęliśmy decyzję o dopracowaniu szczegółowych elementów systemu transportowego w taki sposób, by zapewniały one najwyższy poziom bezpieczeństwa – podkreślił Dziekański.

Oczekiwania wszystkich stron projektu są bowiem takie, aby poziom bezpieczeństwa systemu był nawet wyższy od tego, który wymagany jest przepisami. Dajemy sobie dodatkowy czas i przesuwamy testy na wiosnę przyszłego roku, aby dopracować każdy element operacji w najdrobniejszym detalu – uściślił kierownik projektu „Drony nad Metropolią”.

Bezpieczeństwo było też jednym z najważniejszych aspektów wskazywanych przez mieszkańców Sosnowca, biorących udział w poświęconych projektowi warsztatach, jakie odbyło się w październiku br. Autorzy projektu sygnalizują, że testy będą jednymi z pierwszych lotów w naszym kraju, które operatorzy poprzedzą analizą ryzyka zgodną z metodyką SORA (Specific Operations Risk Assessment) według najnowszych wytycznych i standardów, obowiązujących tego typu operacje w Europie.

Docelowo drony mają wykonywać różnego rodzaju misje w trybie autonomicznym, czyli bez udziału człowieka. Zanim to będzie możliwe, etapem pośrednim jest tryb automatyczny, co oznacza, że obsługa drona w sposób zdalny kontroluje przelot, którego trasa została wcześniej zaprogramowana.

System przy takich operacjach sygnalizuje odchylenia lub niebezpieczne zdarzenia. Operator na żadnym etapie nie steruje maszyną, kontroluje jednak prawidłowy przebieg misji, analizuje czy raportowane wydarzenia wpływają na bezpieczeństwo i decyduje o ew. odpowiedniej procedurze awaryjnej.

W testach wykorzystane zostaną zaawansowane technologie. Firma Dronehub, zajmująca się rozwiązaniami typu drone-in-a-box, dostarczy drona oraz stacje dokujące (tzw. huby). W pilotażu wykorzystane zostaną dwa huby ze skrytkami. Po umieszczeniu ładunku w skrytce, mechanizm sam pobierze przesyłkę i zainstaluje ją w dronie, a po locie odbierze ją i umieści w skrytce w stacji docelowej.

Do pilotażu wykorzystany ma być dron Octocopter X8, poruszający się z prędkością do 20 metrów na sekundę i potrafiący udźwignąć blisko 10-kilogramowy ładunek. Stacje dokujące to faktycznie metalowe hangary z automatycznie rozsuwanymi dachami, ważące każdy po 1,2 tony.

Uzupełnieniem systemu będzie oprogramowanie Flightware, dostarczone przez firmę Pentacomp. System umożliwia zarządzanie automatycznym lotem dronów. Drony poruszają się dzięki niemu samodzielnie z wykorzystaniem urządzeń pokładowych, a koordynowane są z ziemi przez dyspozytora.

W projekt zaangażowane są Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, miasto Sosnowiec, firmy Dronehub i Pentacomp, a także Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Celem jest zebranie doświadczeń dotyczących wykorzystania technologii dronowej w efektywnym zaspakajaniu potrzeb miasta i jego mieszkańców oraz wymiana doświadczeń z partnerami międzynarodowymi, realizującymi podobne projekty.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony