Sejm: projekt noweli o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do komisji
Sejm skierował do dalszych prac w komisji infrastruktury poselski projekt nowelizacji ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), który zakłada zmianę zasad powoływania jej prezesa.
Za odrzuceniem w pierwszym czytaniu złożonego przez posłów PiS projektu głosowało 161, przeciw 261, a pięciu wstrzymało się od głosu.
Marszałek Sejmu Marek Kuchciński powiedział po głosowaniu, że oczekuje od komisji sprawozdania projektu jeszcze na tym posiedzeniu Sejmu. Ponieważ był w tej sprawie sprzeciw, wniosek taki został przegłosowany.
Projekt, według wnioskodawców, ma na celu zapewnienie ciągłości kierowania Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Zmiany miały dotyczyć ustawy o PAŻP z grudnia 2006 roku. W dokumencie zapisano, że w przypadku odwołania prezesa Agencji, Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, powierza zastępcy prezesa lub innej osobie pełnienie obowiązków szefa PAŻP na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, z możliwością przedłużania tego okresu o kolejne pół roku, nie więcej niż dwukrotnie.
"W obecnym stanie faktycznym, wyczerpano tryb powierzania kierowania działalnością Agencją. Dotychczas przeprowadzone postępowania konkursowe nie wyłoniły kandydatów spełniających wymogi przewidziane ustawą. Jednocześnie ogłoszono konkurs na stanowisko prezesa. Z dniem wejścia w życie projektowanej ustawy, konkursy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy, ulegają zakończeniu" – napisali autorzy projektu noweli w uzasadnieniu.
W listopadzie br. minister infrastruktury i budownictwa ogłosił konkurs na prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Chętni mieli czas na składanie swoich ofert do 7 listopada br. Od kandydatów wymagano m.in. wykształcenia wyższego, polskiego obywatelstwa, korzystania z pełni praw publicznych i biegłej znajomości chociaż języka angielskiego. Ponadto, kandydat musiał mieć co najmniej pięcioletni staż pracy, w tym trzy lata przepracować na stanowiskach kierowniczych związanych z lotnictwem cywilnym.
W projekcie posłowie zaproponowali zmianę jeśli chodzi o wymagania, jakie powinien spełniać kandydat ubiegający się o powołanie na stanowisko prezesa. Zgodnie z dotychczasowymi zapisami wynikającymi z ustawy o PAŻP, kandydat na prezesa obowiązany jest mieć co najmniej pięcioletni staż pracy, w tym co najmniej trzyletni na stanowiskach kierowniczych związanych z lotnictwem cywilnym. Projektowana ustawa przewiduje natomiast, że kandydat na prezesa musi posiadać co najmniej pięcioletni staż pracy, w tym co najmniej trzyletni staż pracy na stanowiskach kierowniczych. Zrezygnowano z doprecyzowania, iż doświadczenie na stanowiskach kierowniczych ma dotyczyć wyłącznie stanowisk związanych z lotnictwem cywilnym. Dodatkowo powinien posiadać wiedzę i umiejętności w zakresie spraw należących do właściwości Agencji.
Autorzy projektu proponują, aby termin wejścia w życie określono w projekcie ustawy na dzień następujący po dniu ogłoszenia. "Potrzeba tak krótkiego vacatio legis wynika z faktu, iż ostateczny termin, na który powierzono pełnienie obowiązków prezesa PAŻP upływa z dniem 31.12.2016 r." – głosi uzasadnienie.
"Złożony projekt w istocie przedłuża stan, że prezesa PAŻP nie będzie" – mówił przed głosowaniem Paweł Pudłowski (Nowoczesna). PiS-owi bowiem, jak dodał, nie udało się rozstrzygnąć dwóch konkursów na prezesa, więc został złożony projekt ustawy.
Obecnie p.o. prezesa PAŻP jest Magdalena Jaworska. Pracę w agencji rozpoczęła we wrześniu 2014 roku, kiedy to została powołana na zastępcę prezesa PAŻP ds. finansowo-administracyjnych. W lutym 2015 r. została powołana na p.o. prezesa PAŻP po tym, jak odwołano ówczesnego prezesa agencji Krzysztofa Kapisa. W marcu tego roku prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra infrastruktury i budownictwa, przedłużyła powierzenie obowiązków Magdalenie Jaworskiej na sześć miesięcy.
Komentarze