Przejdź do treści
Źródło artykułu

Samolot słoneczny zawiesił co najmniej do kwietnia podróż dookoła Ziemi

Napędzany energią słoneczną samolot Solar Impulse 2 musiał przerwać swą podróż dookoła świata i wylądować na Hawajach na skutek uszkodzonych akumulatorów - poinformowali w środę organizatorzy. Podróż zostanie wznowiona najwcześniej w kwietniu przyszłego roku.

W wydanym w środę nad ranem komunikacie zespół Solar Impulse poinformował, że lot dookoła świata będzie kontynuowany, ale najwcześniej w kwietniu przyszłego roku, ponieważ przegrzewające się akumulatory spowodowały duże uszkodzenia.

Akumulatory przegrzały się w pierwszym dniu lotu z Japonii na Hawaje, ale nie było jak schłodzić systemu. Firma podkreśliła, że awaria nie wynika ze słabości wykorzystanej technologii, lecz z faktu, że zespół nie uwzględnił w swoich kalkulacjach zmian temperatury związanych z raptownymi zmianami wysokości w klimacie tropikalnym.

Samolot lądował pod Honolulu 3 lipca. Wcześniej wykonał blisko 118-godzinny lot z japońskiej Nagoi, ustanawiając nowy rekord w długości samotnego lotu non stop. Następnym etapem podróży samolotu miało być Phoenix w Arizonie.

Na czas naprawy samolot zostanie umieszczony w hangarze Uniwersytetu Hawajskiego na lotnisku w Kalaeloa, na wyspie Oahu.

Historyczny lot dookoła świata Solar Impulse 2 rozpoczął 9 marca w Abu Zabi. Trasę podzielono na kilkanaście etapów. Planowane przystanki są przeznaczone na odpoczynek pilotów - Andre Borschberga i Bernarda Piccarda - przegląd samolotu i kampanię na rzecz czystej energii.

Samolot jest wyposażony w ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych, pokrywających jego skrzydła o długości 72 metrów. To niemal tyle, ile rozpiętość skrzydeł Airbusa A380.

Energia z ogniw fotowoltaicznych jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych, które zasilają cztery silniki elektryczne. Solar Impulse 2, zbudowany z włókien węglowych, waży 2,3 tony. Jego prędkość maksymalna to 140 km/h, a pułap praktyczny - 8500 metrów. Lekka waga sprawia, że jest bardzo narażony na kaprysy pogody i prądy powietrza.

Solar Impulse 2 jest następcą pierwszej tego rodzaju maszyny, Solar Impulse 1, która m.in. odbyła wieloetapowy lot przez USA w 2013 r.(PAP)

akl/ ro/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony