Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa lotniczego
Firmy zarządzające ruchem lotniczym będą miały obowiązek przedstawienia jeszcze przed startem samolotu planu lotu; jeśli nie przedstawią takiego planu koordynatorowi lub zarządcy lotniska, będą im groziły grzywny - zakłada projekt noweli Prawa lotniczego przyjęty we wtorek przez rząd.
Propozycje zmian w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego przedstawiło Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Według projektu nowelizacji firmy lotnicze nie będą mogły uwzględniać kar w kosztach działania; nie będą więc mogły rekompensować sobie poniesionych wydatków z nich wynikających, np. przez podniesienie opłat lotniskowych lub nawigacyjnych - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.
Przygotowywana nowelizacja zobowiązuje też zarządców lotnisk do zawiadamiania prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego o wszystkich zdarzeniach mogących mieć wpływ na pojemność kontroli ruchu lotniczego lub zapotrzebowaniu ruchu lotniczego.
Projekt przewiduje także, że na wniosek koordynatora lub zarządzającego lotniskiem, w którym wprowadzono koordynację rozkładów lotów, firma zarządzająca przepływem ruchu lotniczego przekazuje przyjęty plan lotu wnioskodawcom, oni natomiast zobowiązani są go udostępnić prezesowi ULC, właściwym organom kontroli ruchu lotniczego oraz użytkownikom statków powietrznych.
Zaproponowano ponadto katalog administracyjnych kar finansowych za stwierdzone naruszenia obowiązków organów służb ruchu lotniczego, obowiązków operatorów, obowiązków organów zarządzających portami lotniczymi, obowiązku przestrzegania zgodności planów lotu z przydziałami czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych, obowiązków dotyczących postępowania w razie wystąpienia zdarzeń krytycznych, obowiązków monitorowania zgodności ze środkami dotyczącymi zarządzania przepływem ruchu lotniczego, obowiązków członków personelu lotniczego zaangażowanych w zarządzanie przepływem ruchu lotniczego w zakresie przestrzegania wymogów dodatkowych.
Zgodnie z projektem za stwierdzone naruszenie przepisów dotyczących przestrzegania zgodności planów lotu z przydziałami na start i lądowanie w portach lotniczych przewidziano kary od 5 tys. do 100 tys. zł.
Dotychczasowe prawo przewiduje kary za nieudostępnienie planu lotu, brakuje jednak zapisów umożliwiających ich nałożenie.
Przyczyną nowelizacji Prawa lotniczego jest potrzeba dostosowania polskich przepisów do prawa Unii Europejskiej.
W rozporządzeniu Komisji Europejskiej z 25 marca 2010 r., ustanawiającym wspólne zasady zarządzania przepływem ruchu lotniczego, podkreśla się, że sankcje za naruszenie obowiązków przez firmy zarządzające ruchem lotniczym "muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające".
Nowelizacja ma wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw. (PAP)
zab/ son/
Komentarze