Rozbudowany terminal B na lotnisku Katowice ma zostać otwarty w czerwcu br.
Rozbudowany terminal pasażerski B na lotnisku Katowice zostanie otwarty w czerwcu br. – potwierdziły w środę służby prasowe lotniska. W tym czasie lotnisko spodziewa się obsługi ok. 70 połączeń regularnych i rozbudowanej siatki czarterów.
Rozpoczęta we wrześniu 2019 r. i zaplanowana do końca I półrocza 2021 r. przebudowa i rozbudowa największego terminalu lotniska Katowice, to ważny element rozplanowanego do 2025 r. programu inwestycyjnego zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), o planowanej pierwotnie wartości ponad 600 mln zł.
Władze portu zdecydowały o kontynuowaniu prac w terminalu B zgodnie z pierwotnym harmonogramem mimo rozwoju w ub. roku pandemii koronawirusa – jednocześnie zawieszając niektóre inne elementy programu inwestycji.
Dzięki rozbudowie terminalu B, obsługującego odloty do lotnisk w obrębie strefy Schengen, powierzchnia obiektu wzrośnie o 40 proc., a przepustowość całego portu zwiększy się z 6 do 8 mln pasażerów rocznie.
Po otwarciu terminalu B, co zgodnie ze środową informacją Piotra Adamczyka z biura prasowego lotniska, nastąpi w czerwcu br., zwiększy się w nim z 18 do 28 liczba stanowisk odprawy, z 6 do 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa, a z 10 do 16 – bramek do boardingu. Łączna powierzchnia terminali pasażerskich w Katowice Airport wzrośnie z 29 tys. m kw. do 34 tys. m kw.
Lotnisko w kolejnych miesiącach spodziewa się stopniowego zwiększania się liczby obsługiwanych pasażerów. Obecnie siatka połączeń regularnych Katowice Airport obejmuje połączenia linii Wizz Air do Eindhoven, Londynu-Luton i Sztokholmu-Skavsta. Latają też czartery, m.in. do Hurghady, Marsa Alam i Dubaju, na Zanzibar czy na Fuerteventurę.
Jak wynika ze zaktualizowanej w ostatnich dniach siatki połączeń w kolejnych miesiącach, najwięcej regularnych rejsów zamierzają uruchomić szczególnie związane z Katowicami linie Wizz Air (był to pierwszy port lotniczy w Polsce, z którego zaczął w 2004 r. operować węgierski przewoźnik).
Najbliższe planowane do uruchomienia trasy Wizz Air z Katowic to: Dortmund i Doncaster-Sheffield (od 26 marca), Oslo-Torp (od 27 marca), Teneryfa (od 28 marca), Zaporoże (od 30 marca), Bergen, Kijów-Żuliany i Reykjavik (od 2 kwietnia) i Stavanger (od 3 kwietnia).
Przewoźnik zapowiada obecnie uruchomienie szeregu połączeń pod koniec kwietnia i z początkiem maja; mają to być: Odessa (od 28 kwietnia), Larnaka (od 30 kwietnia), Malta (od 2 maja), Abu Zabi, Kutaisi, Barcelona i Mediolan-Bergamo (od 3 maja), Kolonia-Bonn, Lwów i Malmo (od 4 maja), Rzym-Ciampino (od 5 maja) i Fuerteventura (od 9 maja).
17 maja wystartować mają połączenia do Bristolu i Liverpoolu. Kolejne planowane inauguracje Wizz Air to Castellon i Tel Aviv (od 1 czerwca), Ateny i Katania (od 3 czerwca), Mykonos (od 14 czerwca), Korfu (od 16 czerwca), Alghero (od 17 czerwca), Santander (od 19 czerwca), Palma de Majorka i Burgas (od 25 czerwca) oraz Split i Podgorica (od 26 czerwca).
Drugi regularny niskokosztowy przewoźnik latający z Katowic, Ryanair, zapowiada obecnie uruchomienie 28 marca połączeń do Dortmundu i Manchesteru, 29 marca - do Londynu-Stansted i Kijowa-Boryspola oraz 30 marca - do Dublina, Kolonii-Bonn, Odessy i Mediolanu-Bergamo.
Od 1 maja Ryanair planuje wznowienie z Katowic lotów do Birmingham, Edynburga i Katanii, od 2 maja do Pafos i Aten, od 3 maja do Bolonii, a od 2 czerwca – do Alghero. Uruchomienie rejsów Ryanaira do Cork i Oslo-Torp planowane jest obecnie na 31 października br., a do Brindisi na 1 listopada.
Polskie Linie Lotnicze LOT latają z Katowic do Warszawy. Z końcem maja polski przewoźnik narodowy zamierza powrócić też do Katowic z ofertą połączeń wakacyjnych: do Burgas, na Rodos i na Korfu (od 29 maja), do Warny (od 1 czerwca) do Salonik, Palmy de Majorka i Olbii (od 2 czerwca) oraz do Aten (od 3 czerwca).
Lufthansa planuje wznowić swoje stałe połączenia do hubów: we Frankfurcie od 31 maja i w Monachium od 31 października. Wśród nowych w Katowicach przewoźników, SkyUp Airlines ma zainaugurować połączenia do Kijowa-Boryspola 29 maja, a Lumiwings - do Forli oraz Perugii 4 czerwca.
Niezależnie w Katowicach rozwijają działalność operatorzy czarterowi, m.in. biuro Rainbow 25 lutego uruchomiło loty z Pyrzowic do meksykańskiego Cancun, a 27 lutego pierwsi klienci biura polecieli do Puerto Plata w Dominikanie. TUI 3 marca uruchomił dalekodystansowe połączenie do Punta Cany w Dominikanie, a 14 marca zainauguruje rejsy do Amilcar Cabral na Wyspach Zielonego Przylądka.
Katowickie lotnisko należy do największych regionalnych portów lotniczych w Polsce. W 2019 r. z jego siatki połączeń skorzystało 4,84 mln pasażerów. Prognoza na 2020 r. zakładała przewiezienie 5,5 mln podróżnych, jednak ze względu na pandemię koronawirusa, w ub. roku ich liczba wyniosła 1,44 mln.
Katowice Airport jest krajowym liderem w przewozach czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.
Głównym wykonawcą rozplanowanej do końca I poł. br. i finalizowanej obecnie inwestycji jest spółka Promus z Rudy Śląskiej. Projekt przebudowy przygotowało Przedsiębiorstwo Spółdzielcze Budoprojekt w Katowicach. Koszt inwestycji to 77,4 mln zł netto.
Przeczytaj również:
Wybrano wykonawcę przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B Portu Lotniczego Katowice
Komentarze