Wybrano wykonawcę przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B Portu Lotniczego Katowice

Wizualizacja terminalu pasażerskiego B Portu Lotniczego Katowice (fot. GTL)

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca Katowice Airport, w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, wybrało wykonawcę przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B. Zwycięzcą procedury przetargowej, w której oferty złożyło pięć podmiotów, została firma „Promus Ruda Śląska” Sp. z o.o. Projekt przebudowy terminalu pasażerskiego B przygotowało Przedsiębiorstwo Spółdzielcze „Budoprojekt” w Katowicach. Koszt inwestycji to 77,4 mln zł netto.

Aktualnie w Katowice Airport funkcjonują trzy terminale pasażerskie. Terminal A, w którym obsługiwany jest ruch wylotowy do krajów nienależących do strefy Schengen. Terminal B, z którego korzystają pasażerowie podróżujący do krajów należących do strefy Schengen.  W ostatnim z obiektów, terminalu C, obsługiwany jest cały ruch przylotowy. Łączna powierzchnia wszystkich terminalami pasażerskich pyrzowickiego lotniska to około 29 000 m2.

Terminal pasażerski B oddany został do użytku w lipcu 2007 roku. Do połowy 2015 roku obsługiwany był w nim cały ruch wylotowy i przylotowy pomiędzy Katowice Airport a krajami strefy Schengen. W połowie 2015 roku w terminalu zlikwidowano funkcje przylotowe, które przekazane zostały do nowo otwartego terminalu pasażerskiego C. W ciągu 12 lat funkcjonowania terminalu B (od lipca 2007 roku do lipca 2019 roku) obsłużono w nim około 14 mln podróżnych, w tym samym czasie z siatki połączeń Katowice Airport skorzystało około 37,3 mln pasażerów.

Podstawowymi celami rozbudowy i przebudowa terminalu pasażerskiego B jest usprawnienie pracy Katowice Airport, poprzez nowy układ funkcjonalny, zapewniający zasadniczą poprawę wydajności i jakości obsługi pasażerów oraz dostosowanie systemu kontroli bezpieczeństwa do wyższych, planowanych norm.

W ramach inwestycji o 40%, do 17,2 tys. m2, zwiększy się powierzchnia użytkowa budynku. Jego kubatura wzrośnie o 35% do 120 256m3. Obiekt zostanie nie tylko powiększony, czeka go także wymiana i przebudowa wnętrza. Od strony parkingów powstania nowa elewacja, która architektonicznie będzie spójna z elewacjami terminali pasażerskich A i C, dzięki temu poprawi się estetyka południowej części infrastruktury terminalowej. Istotną zmianą będzie przesunięcie o ok. 17,5 metra fasady terminalu pasażerskiego B na południe i zrównanie jej z linią terminalu C, co umożliwi połączenie budynków.

Wewnątrz hali ogólnodostępnej także dojdzie do znaczących zmian, polegających na rozdzieleniu poziomami strefy stanowisk kontroli biletowo-bagażowej ze strefą kontroli bezpieczeństwa. Aktualnie obydwie znajdują się na parterze. W nowej strefie kontroli bezpieczeństwa, która powstanie na pierwszym piętrze, z 6 do 8 wzrośnie liczba stanowisk kontroli bezpieczeństwa. Z kolei parter budynku przeznaczony zostanie tylko pod stanowiska kontroli biletowo-bagażowej, których liczba wzrośnie z 18 do 28. Warto podkreślić, że dwa stanowiska dedykowane będą samodzielnej odprawie biletowej wraz z możliwością samodzielnego nadania bagażu rejestrowanego. Komunikację pomiędzy parterem a pierwszym piętrem zapewnią ruchome chodniki tzw. travelatory. 

W hali odlotów, po kontroli bezpieczeństwa, na pasażerów też czekać będą duże zmiany. Po pierwsze znacząco wzrośnie powierzchnia hali. Dodatkowe powierzchnie zostaną przeznaczone m.in. pod powiększony salonik Executive Lounge oraz ogólnodostępną restaurację z widokiem na płytę lotniska. Po drugie, od podstaw powstanie strefa sklepów wolnocłowych. Projekt zakłada także budowę trzech zewnętrznych klatek schodowych, zlokalizowanych za drogą serwisową przebiegającą wzdłuż terminala. Klatki połączone będą z budynkiem terminala za pomocą pomostów o konstrukcji stalowej. Każda z klatek posiadać będzie dwa niezależne ciągi dla pasażerów, dzięki temu liczba bramek do boardingu wzrośnie z 10 do 16.

Skuteczne podwyższenie przepustowości całego obiektu, nie byłoby możliwe bez stworzenia nowej bagażowni o maksymalnej wydajności 1 885 bagaży na godzinę. Nowy system transportu bagaży, wyposażony zostanie w sprzęt służący do kontroli bezpieczeństwa bagaży rejestrowanych, przystosowany do normy III. Obowiązek montażu nowych urządzeń służących do kontroli bezpieczeństwa wynika z Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 roku ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.

Rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego B będzie wiązała się z pewnymi utrudnieniami dla pasażerów. Prace budowlane rozpoczną się we wrześniu 2019 roku i potrwają najpóźniej do końca pierwszej połowy 2021 roku. W ich trakcie planowane są wyłączenia funkcjonalności terminalu pasażerskiego B. Wstępny harmonogram, który może ulec jeszcze niewielkiej zmianie, zakłada, że do 31 sierpnia 2020 roku podstawowe funkcjonalności związane z odprawą, kontrolą bezpieczeństwa i boardingiem pasażerów będą dostępne. Od początku III kwartału 2020 roku terminal pasażerski B zostanie zamknięty, by powrócić do funkcjonowania ze zdwojoną mocą i w nowej odsłonie, najpóźniej do końca pierwszego półrocza 2021 roku.

W trakcie czasowego wyłączenia terminalu B, podróżujący do krajów strefy Schengen obsługiwani będą w terminalu pasażerskim A oraz tymczasowym terminalu pasażerskim T. Na potrzeby tego obiektu zaadaptowany zostanie tzw. stary terminal cargo.

Po zakończeniu modernizacji terminalu pasażerskiego B roczna przepustowość obiektu wzrośnie z 2 mln do 4 mln pasażerów, a przepustowość całej infrastruktury terminalowej z 6 do 8 mln podróżnych. Powierzchnia terminali pasażerskich wzrośnie do 34 000 m2.

GTL SA konsekwentnie realizuje zaplanowany do 2025 roku program inwestycyjnym. Rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego B ma na celu zwiększenie przepustowości lotniska w kontekście rosnącej liczby obsługiwanych podróżnych. Ponadto spełniamy w ten sposób planowane wymogi związane z podwyższeniem norm systemu kontroli bezpieczeństwa bagaży rejestrowanych. Ze względu na to, że prace budowlane będą toczyć się na tętniącym życiem, lotniskowym organizmie, realizacje tego projektu, będzie wiązała się z pewnymi utrudnieniami dla pasażerów. Już teraz chciałbym przeprosić za wszelkie niedogodności i zapewnić, że razem z wykonawcą robót, będziemy robili wszystko, żeby je zminimalizować. Korzystając z naszych kanałów w mediach społecznościowych i strony internetowej z wyprzedzeniem będziemy informować o wszelki zmianach związanych z realizację przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B. Bez wątpienia, po zakończeniu tego projektu, terminal pasażerski B będzie cieszył pasażerów całkowicie nowym komfortem i dużą przepustowością. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA od ponad dekady nieustannie realizuje w Katowice Airport proces inwestycyjny. W listopadzie 2018 roku zakończył się pierwszy etap rozbudowy płyty postojowej samolotów (pps) cargo. Do użytku oddano cztery nowe stanowiska postojowe dla samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga 737. Drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo wystartował w grudniu ubiegłego roku i zakończy się w czwartym kwartale 2019 roku. W jego ramach płyta postojowa jest powiększana na wschód o cztery stanowiska postojowe dla samolotów typu Airbus A320/Boeing737.  We wrześniu 2018 roku rozpoczęła się rozbudowa parkingu nr 1, który zlokalizowany jest przed terminalami pasażerskimi. Celem projektu jest powiększenie parkingu o ponad 600 nowych miejsc postojowych, budowa dodatkowych dróg wewnętrznych oraz stworzenie nowego układu wyjazdowego z systemem sześciu bramek.

W drugiej połowie 2019 roku rozpocznie się budowa płyty postojowej samolotów (pps), która połączy znajdującą się w zachodniej części portu pps 1 ze wschodnią pps 3. W ramach tej inwestycji powstanie 9 nowych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737). Po zakończeniu tego projektu w KTW jednocześnie będzie mogło parkować 45 samolotów kodu C. Budowa płyty to także pierwszy etap przedsięwzięcia związanego z rozbudową bazy do obsługi technicznej. Grunty znajdujące się przed nową płytą przeznaczone są pod dwa, nowe hangary. Ponadto w trzecim kwartale bieżącego roku wystartuje przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B oraz budowa centralnej wartowni.  W 2019 roku zakończy się przygotowanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu, która pozwoli określić wielkość i lokalizację nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim – nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów (w tym wielopoziomowego) oraz drugim hotelem i biurowcem. Przeprowadzone analizy pozwolą podjąć decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej. Ponadto GTL SA chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, baza paliwowa, nowa baza działu eksploatacji lotniska, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów.

Na terenie portu inwestują partnerzy GTL SA. We wrześniu 2018 roku uruchomiony został Hotel Moxy (marka sieci Marriott). Inwestorem i zarządzającym obiektem jest Chopin Airport Development. Ponadto dwa projekty w Pyrzowicach prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Trwa wyposażanie w niezbędne urządzenia nowej wieży kontroli lotniska. Razem z GTL SA Agencja realizuje też przedsięwzięcie „uzbrojenia” podejścia do pasa 09 drogi startowej Katowice Airport w system ILS CAT I. Realizacja tego zadania sprawi, że pyrzowickie lotnisko będzie pierwszym portem w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.

Źródło: GTL
comments powered by Disqus