Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport: wszystkie fotele pasażerskie zostały wyrwane z mocowań

W wyniku wypadku wszystkie fotele pasażerskie w samolocie zostały wyrwane ze swoich mocowań; pierwszy salon pasażerski po oddzieleniu się od kadłuba przemieścił się do przodu o ok. 75 m .

Takie informacje podaje raport komisji Millera badającej przyczyny katastrofy smoleńskiej.

Jak wynika z raportu komisji działającej pod kierownictwem szefa MSWiA Jerzego Millera, w wyniku wypadku kadłub samolotu został zmiażdżony i porozrywany na drobne fragmenty.

Cała przednia część samolotu w tym osłona radaru, kabina załogi i wyposażenie w tej części kadłuba, zostały zgniecione i porozrywane na małe fragmenty. Przyrządy pokładowe i wskaźniki stanowiące wyposażenie kabiny załogi miały liczne wgniecenia obudów i uszkodzenia szkieł.

Z wyjątkiem końcowej sekcji kadłuba pozostałe fragmenty miały całkowicie rozczłonkowane górne części poszycia zewnętrznego. Zachowały się pogniecione fragmenty podłogi oraz dolnego poszycia samolotu. Nie zachowały się natomiast przymocowane do pozostałości podłogi fotele pasażerskie – wszystkie zostały wyrwane ze swoich mocowań i porozrywane na części. Osłony wewnętrzne ścian kabiny pasażerskiej zostały połamane na drobne fragmenty, kamizelki ratunkowe były porozrzucane w miejscu upadku samolotu.

Pierwszy salon pasażerski po oddzieleniu się od kadłuba przemieścił się do przodu na odległość około 75 m.

Silnik nr 1 (lewy) został oderwany od konstrukcji samolotu. Silnik nr 2 (środkowy) zachował się zabudowany wewnątrz końcowej sekcji kadłuba. Silnik nr 3 (prawy) został oderwany od konstrukcji samolotu i intensywnie zanieczyszczony błotem.

Zachowały się fragmenty wolantów oraz zdeformowane pedały wraz z mechanizmami znajdującymi się pod podłogą kabiny załogi.

Agregaty, przyrządy pilotażowo-nawigacyjne i pozostałe wskaźniki zabudowane w kokpicie zostały zniszczone w znacznym stopniu. Większość przyrządów zachowała się przymocowana do pogiętych elementów tablicy przyrządów.

Samolot wyposażony był w przenośne wyposażenie tlenowe, w skład którego wchodziło 16 przenośnych butli z tlenem. Każda butla tlenowa miała głowicę z dwoma króćcami przyłączeniowymi do masek tlenowych. 14 butli służyło do dostarczania tlenu dla pasażerów, dwie były rezerwowe.

Na miejscu wypadku zostało odnalezionych kilka butli tlenowych oraz pojedyncze, uszkodzone maski. Wszystkie butle były napełnione tlenem. Prawie wszystkie maski uległy zniszczeniu.

Kaseta ochronna z systemu rejestracji parametrów lotu została wyrwana z konstrukcji samolotu. Znaleziono ją w pobliżu miejsca pierwszego uderzenia samolotu o ziemię. Pozostałe rejestratory - poza jednym - odnaleziono wśród fragmentów kadłuba samolotu. Odczytano dane ze wszystkich odnalezionych rejestratorów.

Zabudowane podczas ostatniego remontu radiostacje awaryjne oraz ich systemy antenowe zostały uszkodzone w chwili wypadku w stopniu uniemożliwiającym ich zadziałanie.(PAP)

akw/ abr/ jbr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony