Przejdź do treści
Źródło artykułu

Port Lotniczy Lublin będzie rozbudowany

Władze Portu Lotniczego Lublin planują rozbudowę terminala ze względu na rosnącą liczbę pasażerów. Koszt inwestycji szacowany jest na 5,5 mln zł. Tymczasem Komisja Europejska zmniejszyła dotację na rozliczoną już budowę lotniska.

Rozbudowa terminala dotyczyć będzie hali odlotów, która zostanie poszerzona. „Obecna hala odlotów ma około 700 m.kw. Planowane jest dostawienie nowego segmentu budynku, od strony wschodniej, o powierzchni 1,8 tys. m.kw.” – powiedział prezes PLL Krzysztof Wójtowicz.

Po rozbudowie, w nowej części, odprawiani będą pasażerowie ze strefy Schengen, a w istniejącej obecnie hali odlotów – pasażerowie spoza strefy Schengen.

Wójtowicz powiedział, że szacowany koszt rozbudowy to 5,5 mln zł. Jej koncepcja jest już gotowa, przygotowała ją firma, która zaprojektowała istniejący terminal. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonawstwo.

Władze Portu chcą, by nowe powierzchnie, zostały oddane do użytku w 2018 r. „Dodatkowa powierzchnia terminala będzie potrzebna na początku sezonu letniego w roku 2018” – zaznaczył prezes PLL.

Liczba pasażerów korzystających z lotniska systematycznie rośnie. W 2014 r. było 187,5 tys. podróżnych; w 2015 r. – 265 tys. osób; a do końca października tego roku – ponad 327 tys. podróżnych.

We wtorek liczba pasażerów korzystających z lotniska od początku jego istnienia (od grudnia 2012 r.) przekroczyła milion. Milionową pasażerką okazała się mieszkanka Lublina Jadwiga Kosicka, która przyleciała we wtorek z Londynu. „Mam córkę w Anglii i wspaniałego wnuka i często latam samolotem. Bardzo się cieszę, że jest w Lublinie lotnisko” – powiedziała dziennikarzom.


Milionowa pasażerka – mieszkanka Lublina Jadwiga Kosicka (fot. airport.lublin.pl)

Port Lotniczy Lublin zajmuje obszar 300 ha. Pas startowy ma 2,5 km długości. Obecny terminal Portu Lotniczego Lublin, o powierzchni 11 tys. m kw., jest przystosowany do obsługi pół miliona pasażerów rocznie.

W pierwotnych planach terminal lotniska miał mieć 23 tys. m.kw. W 2010 r. w trakcie projektowania terminala zapadła decyzja o jego zmniejszeniu o połowę. Zmiana spowodowana została zaleceniami ekspertów z organizacji JASPERS współpracujących z Komisją Europejską, która zatwierdzała przyznanie środków unijnych na sfinansowanie budowy lotniska. Według ekspertów JASPERS planowany początkowo terminal był za duży w stosunku do spodziewanego ruchu na lotnisku.

Budowa lotniska kosztowała 476 mln zł, z czego 144,5 mln zł pokryła dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego.

Od roku trwały rozmowy samorządu województwa z Komisją Europejską, która chciała zmniejszyć udzieloną już dotację o ponad 40 mln zł. Marszałek woj. lubelskiego Sławomir Sosnowski poinformował we wtorek, że po długich i żmudnych negocjacjach, KE zdecydowała, iż dotacja na lotnisko zostanie zmniejszona o 22 mln zł, przy tym te pieniądze mogą być rozliczone jako dotacja do innych projektów transportowych w regionie. Sosnowski zaznaczył, że środki te mogą być wykorzystane w projekcie modernizacji drogi wojewódzkiej nr 808; wtedy region nic by nie stracił. Takie rozwiązanie musi jeszcze zaakceptować Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. „Trwają w tej sprawie rozmowy” – zaznaczył Sosnowski.

Korekta dofinasowania budowy lotniska została spowodowana niewykonaniem zakładanych wcześniej wskaźników dotyczących liczby pasażerów i zbyt rozbudowaną infrastrukturą. „Z tym się nie zgadzaliśmy, gdyż był to projekt konsultowany wcześniej, notyfikowany przez Komisję. Uważam, że Komisja zachowała się w sposób sztampowy, ponieważ potraktowała nas tak, jak lotniska hiszpańskie, gdzie nabudowano ich wiele. My zrobiliśmy jedno w kraju (nowe lotnisko wybudowane od podstaw – PAP) od czasów II wojny światowej” – powiedział Sosnowski.

Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.

Od sierpnia tego roku Prokuratura Okręgowa w Lublinie, po doniesieniu CBA, prowadzi śledztwo w sprawie nieprawidłowości w PLL. Dotyczy ono umowy zawartej z przewoźnikiem z Rumunii, na której – według CBA – lotnisko miało stracić 800 tys. euro. W listopadzie śledztwo rozszerzone zostało o wątek organizacji wyjazdu ok. stu osób na konferencję do Izraela, który kosztował 1,5 mln zł.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony