Przejdź do treści
Podpisanie umowy na nowe samoloty (fot. KGSG)
Źródło artykułu

Podpisano umowę na zakup dwóch samolotów dla Straży Granicznej

Umowę na zakup dwóch samolotów turbośmigłowych podpisał we wtorek komendant główny Straży Granicznej gen. bryg. Tomasz Praga – poinformowała PAP rzecznik prasowy straży por. Agnieszka Golias. Maszyny będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy patrolowo-rozpoznawcze.

Umowę na zakup dwóch nowych samolotów turbośmigłowych Let Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20 podpisał we wtorek w Komendzie Głównej Straży Granicznej jej komendant gen. bryg. Tomasz Praga i Jan Borowski, reprezentujący konsorcjum firm JB Investments sp. z o.o. i Aero Club sp. z o.o. Obie maszyny zostaną dostarczone w październiku 2020 r. Koszt zamówienia to prawie 110 mln zł.

Samoloty wyposażone są w dwa silniki turbinowe, co – jak wskazuje Straż Graniczna – pozwoli na szybkie dotarcie do miejsca rozpoznania, a także umożliwi przeszukiwanie rozległych terenów nad lądem i wodą.

Samoloty będą miały najnowocześniejsze w Polsce i jedno z najnowocześniejszych w Europie wyposażenie patrolowo-rozpoznawcze, które obejmuje m.in. radary umożliwiające wstępną identyfikację obiektów na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej.


Podpisanie umowy na nowe samoloty (fot. KGSG)

Rzecznik prasowy Straży Granicznej por. Agnieszka Golias zaznaczyła, że będą także dysponowały systemem obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu, który umożliwia precyzyjną identyfikację obserwowanych obiektów na dystansie około 15 km, a także modem łączności satelitarnej pozwalający na przekazywanie danych w czasie rzeczywistym. System umożliwi też łączność telefoniczną na rozległych obszarach morskich.

Z kolei system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych pozwoli na rozpoznanie zarejestrowanych łodzi i statków. Maszyny mogą też być wykorzystywane m.in. do przeszukiwania akwenów wodnych w poszukiwaniu rozbitków.

"W przypadku awarii jednego z silników samoloty wielosilnikowe mogą kontynuować lot do najbliższego lotniska bez narażenia na niebezpieczeństwo załogi i statku powietrznego. Ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, samoloty posiadają duży ciężar załadowania, co umożliwia zainstalowanie na ich pokładzie dużej ilości systemów obserwacyjnych i komunikacyjnych niezbędnych do prowadzenia obserwacji i rozpoznania" – zaznaczyła.

Koszt zakupu dwóch samolotów wynosi prawie 110 mln zł. W 90 proc. zostanie on sfinansowany z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego ze pieniędzy Unii Europejskiej, a w 10 proc. z budżetu państwa. W związku z wysokim finansowaniem z funduszy UE samoloty – w razie zgłoszenia zapotrzebowania przez Agencję Frontex – wraz z załogą będą delegowane do wsparcia operacji poza granicami Polski. W pozostałym okresie będą wykorzystywane w kraju.


Takie samoloty wkrótce zobaczymy w barwach Straży Granicznej (fot. KGSG)

Straż Graniczna informuje, że samoloty L 410 UVP E-20 są wykorzystywane w siłach zbrojnych państw NATO m.in. na Słowacji, w Czechach i na Słowenii. Na świecie wykorzystywane są w 70 państwach – w Europie, Ameryce Południowej, Afryce i w Azji. W Polsce takie samoloty, ale z innym wyposażeniem, wykorzystuje Urząd Morski, m.in. do monitorowania żeglugi i zanieczyszczeń na Morzu Bałtyckim, oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Straż Graniczna dysponuje 13 statkami powietrznymi. Są wśród nich 4 śmigłowce PZL-Kania, 4 samoloty PZL-104MF Wilga 2000, 2 samoloty ES-15 Stemme, śmigłowiec W-3AM Anakonda, samolot PZL-M28 Skytruck oraz samolot M-20 Mewa. Personel Lotnictwa Straży Granicznej liczy 58 osób – 22 pilotów i 36 operatorów i mechaników.

W październiku 2018 r. SG podpisała umowę na dostawę śmigłowca Airbus Helicopters typu H 135 za ponad 46 mln zł. Zakup śmigłowca sfinansowano ze środków pochodzących z tzw. ustawy modernizacyjnej. Maszyna ma dwa silniki turbinowe, nowoczesne wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne, system obserwacji lotniczej, reflektor szperacz i specjalistyczne stanowisko dla operatorów systemów pokładowych.

W listopadzie podpisano umowę na zakup lekkiego śmigłowca Robinson R44 Raven II za ponad 3 mln zł. Ma on jeden silnik tłokowy i nowoczesne wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne. Śmigłowiec jest w konfiguracji 4-miejscowej i zostanie przeznaczony do szkolenia personelu lotniczego. Obie maszyny mają zostać dostarczone jeszcze w tym roku.

Straż Graniczna wykorzystuje samoloty i śmigłowce do prowadzenia działań obserwacyjno-rozpoznawczych na granicy lądowej i morskiej w celu przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz walki z przemytem.

Wykorzystywane są także w operacjach koordynowanych przez Agencję Frontex, a także w zadaniach związanych z zapewnieniem porządku publicznego i w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych.

W ubiegłym roku w działaniach poza granicami kraju wzięło udział ponad 500 strażników granicznych, z czego 218 w misjach koordynowanych przez Agencję Frontex. 299 strażników uczestniczyło z kolei w 10 operacjach wsparcia dla policji w Macedonii. Polscy funkcjonariusze SG służyli m.in. w Grecji, Bułgarii, Hiszpanii, Rumunii, Estonii, we Włoszech, na Węgrzech, Słowacji, Litwie i na Łotwie.

Lotnictwo Straży Granicznej w latach 2009-2017 zrealizowało z Agencją Frontex 18 misji w ochronie zewnętrznych granic Unii Europejskiej. W ubiegłym roku uczestniczyło w dwóch misjach. W maju w operacji na greckiej wyspie Lesbos wykorzystano należący do polskiej Straży Granicznej śmigłowiec W-3AM Anakonda z dwunastoosobową obsadą lotniczo-techniczną. Z kolei na przełomie sierpnia i września śmigłowiec W-3AM Anakonda z dziesięcioosobową załogą pełnił służbę na greckiej wyspie Chios.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony