Przejdź do treści

Nowy format planu lotu FF-ICE od 31 grudnia 2025 r.

Prosimy potraktować poniższą informację jako zapowiedź zmian, mających na celu zoptymalizowanie zarządzaniem ruchem lotniczym w przestrzeni powietrznej. Zmiana ta póki co nie dotyczy pilotów, ani operatorów i wyłączony jest z niej ruch VFR i OAT. Dla składających plany IFR raczej też na razie nic się nie zmieni.

Nowy system nie będzie przetwarzany przez Biura Odpraw Załóg, do czasu kiedy nie powstanie odpowiednie oprogramowanie. W przyszłości, poniższe zmiany mają ustandaryzować zasady wymiany informacji o planach lotów, trajektoriach lotów i innych czynnościach wykonywanych w "tle", przez systemy obsługujące plany lotów. Celem jest również możliwość, docelowo wysyłania planów lotów bezpośrednio do FMS-ów na pokładach statków powietrznych.

W ramach poprawek AIP 09_2025 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opublikowała informację o wdrożeniu nowego formatu planu lotu FF-ICE ((Flight and Flow Information for a Collaborative Environment). Proces wdrażania operacyjnego FF-ICE w FIR EPWW rozpocznie się od dnia 31 grudnia 2025 r.

1.Wprowadzenie:

FF-ICE (Informacje dotyczące Lotu i Przepływu Informacji dla Wspólnego Środowiska) jest koncepcją ICAO, której zadaniem jest wyeliminowanie lub zmniejszenie ograniczeń wynikających z bieżącego formatu planu lotu ICAO (FPL 2012), ma także na celu objęcie przyszłego środowiska określonego w Global ATM Operational Concept (Doc 9854).

FF-ICE dotyczy informacji o locie i przepływie informacji niezbędnych do powiadamiania, zarządzania i koordynacji lotów między członkami środowiska ATM w ramach wspólnego środowiska.

FF-ICE/R1 (Wydanie 1) odnosi się do danych i procedur przed odlotem. Jest to pierwszy krok w kierunku pełnego wdrożenia FF-ICE który rozpocznie przejście na nowe sposoby wymiany informacji wymagane przez TBO (Trajectory Based Operations), ułatwione przez SWIM (System Wide Information Management - Ogólnosystemowe Zarządzanie Informacją w lotnictwie cywilnym).

Wymagania techniczne i operacyjne w niniejszym Biuletynie wynikają z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/116 (pierwszy wspólny projekt lub CP1) oraz Programu Wdrożenia SESAR 2022 (SDP2022). Dane dotyczące planu lotu FF-ICE muszą być stosowane w celu podniesienia jakości informacji dotyczących planowanych trajektorii lotu we wszystkich systemach, stosujących FPL 2012.

FF-ICE/R1 zostanie wdrożony jako wymaganie dla interesariuszy (Instytucja zapewniająca ATM/ANS, użytkownicy przestrzeni powietrznej, Network Manager) operujących w FIR/UIR państw członkowskich UE oraz w Szwajcarii i Norwegii, a także w obszarach tranzytu oceanicznego FIR Shanwick, gdzie planowanie lotu jest wymagane dla lotów IFR.

2. Celem niniejszego biuletynu jest:

a) powiadomienie użytkowników przestrzeni powietrznej o wymaganiach FF- ICE;
b) zapewnienie użytkownikom przestrzeni powietrznej ważnych informacji o środkach  zapewniania zgodności z wymaganiami FF-ICE;
c) wskazanie gdzie szukać dodatkowych informacji i wsparcia.

3. Korzyści z FF-ICE 

FF-ICE/R1 pomoże w zniesieniu wielu ograniczeń FPL 2012, pozwalając Instytucji zapewniającej ATM/ANS, zoptymalizować ich zasoby, umożliwiając użytkownikom przestrzeni powietrznej wykonywanie lotów bliżej do ich preferowanych trajektorii oraz będzie elementem ułatwiającym przyszłe TBO (Trajectory Based Operations).

Wdrożenie (obowiązkowe dla użytkowników przestrzeni powietrznej) Usługi Składania Planu Lotu FF-ICE ułatwi użytkownikom przestrzeni powietrznej wymianę bardziej szczegółowych informacji o trajektorii z EUROCONTROL Network Manager (NM) i ANSP (Instytucja zapewniająca ATM/ANS). Na podstawie znanych ograniczeń, trasy lotu, będą oferowane wcześniej z większą dokładnością w celu optymalizacji lotów.

Wdrożenie (opcjonalnie dla użytkowników przestrzeni powietrznej) Usługi Próbnej FF-ICE pozwoli użytkownikom na przetestowanie trajektorii alternatywnych bez konieczności ich wykonywania, dzięki czemu, użytkownicy przestrzeni powietrznej będą w stanie ocenić wykonalność lotu przed zgłoszeniem zmiany do złożonych planów lotów.

4. Wymagania i zalecenia dla użytkowników przestrzeni powietrznej 

Dane planu lotu FF-ICE muszą być wymieniane w celu podniesienia jakości informacji dotyczących planowanych trajektorii lotu, a przez to poprawy planowania lotu i oceny złożoności operacji.

Użytkownicy przestrzeni powietrznej będą stosować Usługę Składania Planu Lotu zapewnianą przez NM w celu wsparcia wymiany informacji FF-ICE.

Stosowanie Usługi Próbnej nie jest obowiązkowe, natomiast rekomendowane jest usprawnienie systemów tak, aby użytkownicy przestrzeni powietrznej mogli skorzystać z wyżej wymienionej usługi.

5. Wymagania zgodności z FF-ICE dla użytkowników przestrzeni powietrznej 

Dla użytkowników przestrzeni powietrznej korzystających z usługi NM B2B, stosowanie (obowiązkowej) Usługi Składania Planu Lotu oznacza:

a) Stosowanie Usługi Składania Planu Lotu NM B2B do składania/aktualizacji/ skasowania planu lotu FF-ICE (nazywanego także eFPL) oraz otrzymywanie natychmiastowej odpowiedzi o statusie złożonego planu lotu.

b) Stosowanie Usługi Publikacji Danych NM B2B lub stosowanie Usługi Zapytania o Dane NM B2B w celu zapewnienia, że będą otrzymywane odpowiedzi o aktualizacji statusu złożenia planu lotu.

Dla użytkowników przestrzeni powietrznej stosowanie Usługi Próbnej (opcjonalnie ale zalecane) oznacza stosowanie Usługi Próbnej NM B2B. Usługa ta jest podobna do usługi interfejsu zapytania/odpowiedzi Usługi Składania Planu Lotu NM B2B, z wyjątkiem tego, że Usługa Próbna nie będzie przechowywana przez system NM. Dlatego też przewiduje się, iż stosowanie Usługi Próbnej NM B2B będzie proste i niskobudżetowe.

6. Obszar zastosowania

FIR/UIR państw członkowskich UE oraz Szwajcarii i Norwegii, a także obszary tranzytu oceanicznego FIR Shanwick, gdzie planowanie lotu jest wymagane dla lotów IFR.

Górna przestrzeń powietrzna:

Amsterdam FIR (EHAA), Barcelona UIR (LECB), Bratislava FIR (LZBB), Brindisi UIR (LIBB), Brussels UIR (EBUR), Bucuresti FIR (LRBB), Budapest FIR (LHCC), Canarias UIR (GCCC), FIR Praha (LKAA), France UIR (LFFF), Hannover UIR (EDVV), Hellas UIR (LGGG), Helsinki FIR (EFIN), Koebenhavn FIR (EKDK), Lisboa FIR (LPPC), Ljubljana FIR (LJLA), Madrid UIR (LECM), Malta UIR (LMMM), Milano UIR (LIMM), Nicosia FIR (LCCC), Polaris FIR (ENOR), Rhein UIR (EDUU), Riga FIR (EVRR), Roma UIR (LIRR), Shannon UIR (EISN), Sofia FIR (LBSR), Sweden FIR (ESAA), Switzerland UIR (LSAS), Tallinn FIR (EETT), Vilnius UIR (EYVL), Warszawa FIR (EPWW), Wien FIR (LOVV), Zagreb FIR/UIR (LDZO).

Dolna przestrzeń powietrzna:

Amsterdam FIR (EHAA), Athinai FIR (LGGG), Barcelona FIR (LECB), Bordeaux FIR (LFBB), Bratislava FIR (LZBB), Brest FIR (LFRR), Bremen FIR (EDWW), Brindisi FIR (LIBB), Brussels FIR (EBBU), Bucuresti FIR (LRBB), Budapest FIR (LHCC), Canarias FIR (GCCC), Praha FIR (LKAA), Helsinki FIR (EFIN), Koebenhavn FIR (EKDK), Langen FIR (EDGG), Lisboa FIR (LPPC), Ljubljana, FIR (LJLA), Madrid FIR (LECM), Malta FIR (LMMM), Marseille FIR (LFMM), Milano FIR (LIMM), Muenchen FIR (EDMM), Nicosia FIR (LCCC), Paris FIR, (LFFF), Polaris FIR (ENOR), Reims FIR (LFEE), Riga FIR (EVRR), Roma FIR, (LIRR), Shannon FIR (EISN), Sofia FIR (LBSR), Sweden FIR (ESAA), Switzerland FIR (LSAS), Tallinn FIR (EETT), Vilnius FIR (EYVL), Warszawa FIR (EPWW), Wien FIR (LOVV), Zagreb FIR/UIR (LDZO).

Shanwick FIR: NOTA (Northern Atlantic Transition Area), SOTA (Shannon Oceanic Transition Area) oraz BOTA (Brest Oceanic Transition Area).

Dla lotów wykonywanych w nie wymienionych powyżej FIR/UIR w ramach IFPZ (Strefa Systemu Zintegrowanego Wstępnego Przetwarzania Planów Lotów), EUROCONTROL Network Manager będzie zapewniał usługę tłumaczenia z eFPL na FPL 2012. FF-ICE/R1 nie jest obowiązkowy do wdrożenia dla FIR/UIR nie wymienionych powyżej.

7. Użytkownicy przestrzeni powietrznej objęci zakresem stosowania

Wymagania dla użytkowników przestrzeni powietrznej określone w pkt. 4 mają zastosowanie do wszystkich lotów GAT (Ogólny Ruch Lotniczy) wykonujących loty zgodnie z Przepisami Dla Lotów Według Wskazań Przyrządów (IFR) w obszarze objętym wdrożeniem koncepcji, łącznie z użytkownikami przestrzeni powietrznej niemającymi stałej siedziby w UE.

Wymaganie to obejmuje loty wojskowe GAT, natomiast nie obejmuje lotów OAT (Operacyjny Ruch Lotniczy).

8. Termin wdrożenia

Proces wdrażania operacyjnego FF-ICE w FIR EPWW rozpocznie się od dnia 31 grudnia 2025 r.

9. Odstępstwa

Niniejsze kategorie są zwolnione z wymagań niniejszego biuletynu: 
a) loty VFR; 
b) loty OAT.

10. Podstawa prawna

- European SWIM Registry 
- EUROCONTROL Network Manager IFPS Users Manual 
- NM B2B Reference Manual 
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/116 (Pierwszy wspólny projekt)

11. Dodatkowe informacje 

W celu uzyskania dodatkowych informacji nt. FF-ICE, należy nawiązać kontakt z EUROCONTROL Support FF-ICE: email: ffice@eurocontrol.int.

Dodatkowe informacje dotyczące polityki, planowania i implementacji FF-ICE R1 w Polsce dostępne będą w aktualnym dokumencie EUROCONTROL - LLSIP POLAND.

Niniejszy AIC zastępuje AIC 06/24.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony