PLK podpisały umowę na odbudowę linii do lotniska Katowice
Jak powiedział podczas piątkowego, zdalnego podpisania umowy wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, inwestycja ma charakter kilkuwymiarowy.
„Odbudowa częściowo nieczynnej linii to poprawa dostępności do kolei, w kontekście lotniska w Pyrzowicach. Odbudowa infrastruktury pasażerskiej to poprawa możliwości prowadzenia ruchu aglomeracyjnego w czworokącie: Katowice, Tarnowskie Góry, lotnisko i Zawiercie. Ale to jest też bardzo ważna inwestycja służąca transportowi towarów i inwestycja związana z poprawą bezpieczeństwa, bo będą też likwidowane miejsca kolizyjne z ruchem drogowym” – zaznaczył Bittel.
Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa linia nr 182 - o długości ok. 45 km - łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice Katowice Airport.
Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii – od Bytomia, przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.
Ostatecznie PKP PLK skoncentrowała się na rewitalizacji blisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych, bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km.
Oprócz odbudowy zaprojektowano elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych – ze względu m.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h – wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszą zostać niektóre łuki. W miejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz dwiema drogami wojewódzkimi powstaną wiadukty. Przebudowanych zostanie 19 przejazdów drogowych.
Zmodernizowanych lub zbudowanych ma też zostać 8 przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstanie nowa stacja Pyrzowice Lotnisko (z zadaszeniem peronów na wizualizacjach nawiązującym architektonicznie do terminali lotniskowych) i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim.
Linia ma służyć jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów. Pociągi towarowe mają osiągać prędkość do 80 km/h.
Umowę na zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego PLK zawarły w marcu 2017 r. ze spółką Egis Poland (wartą 15,2 mln zł netto). We wrześniu 2018 r. podpisano umowę na 503,1 mln zł dofinansowania inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano na 741,8 mln zł.
Przetarg na rewitalizację połączenia ruszył w październiku 2019 r. Termin składania ofert przekładano dziesięciokrotnie. Do początku maja br. złożono ich 8, a PLK podały, że na realizację podstawowego zakresu zamówienia (z tzw. kwotą warunkową) przewidziały 849 mln zł brutto. Jedynym kryterium wyboru oferty była cena. W czerwcu odbyła się aukcja elektroniczna. Natańszą ofertę za 660 mln zł netto (812,1 mln zł brutto) zaproponowało konsorcjum firm Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK.
Według założeń prezentowanych w piątek przez prezesa PKP PLK Ireneusza Merchla czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic z wykorzystaniem linii nr 182 od strony Tarnowskich Gór ma wynieść 63 min (przy założeniu szybszego, niż obecne 51-54 min., czasu przejazdu z Katowic do Tarnowskich Gór 46 min. oraz z Tarnowskich Gór do lotniska odbudowaną linią – 17 min.).
Natomiast założony czas dojazdu do lotniska z Katowic od strony Zawiercia to 68 min. - przy założeniu czasu przejazdu z Katowic do Zawiercia 45 min. (dziś to od 34 min. dla regionalnych pociągów przyspieszonych – do 50 min.) oraz z Zawiercia do lotniska – 23 min.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ dym/
Komentarze