PKP PLK: obok katowickiego lotniska powstaje już nowa stacja kolejowa
Prace przy odbudowie linii kolejowej nr 182 trwają od początku tego roku. W czwartek Katarzyna Głowacka z biura prasowego PLK poinformowała o bieżącym postępie robót. Jak zaznaczyła, trwa już budowa m.in. nowej stacji Pyrzowice Lotnisko w sąsiedztwie portu lotniczego.
„Powstaje tam przejście podziemne, którym podróżni bezpiecznie dostaną się na nowo budowane perony. Widoczna jest już część konstrukcji nowego obiektu, a także ściany peronowe. Wcześniej zdemontowano stare tory i przygotowano teren pod nowe” – wskazała Głowacka.
Ponadto na odcinku od Tarnowskich Gór do Pyrzowic demontowane są stare tory. Przebudowywana jest łącznica kolejowa Miasteczko Śląskie – Gosek. Rozpoczęła się budowa wiaduktu kolejowego nad autostradą A1, którą rozplanowano do III kwartału 2022 r. Budowany jest też wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką nr 908.
Na odcinku Pyrzowice Lotnisko – Siewierz instalowane są słupy sieci trakcyjnej i budowany jest tor. Równocześnie postępuje budowa mostów nad rzekami Szeligowiec i Jordan w Siewierzu. Na stacji Siewierz oraz przystanku Mierzęcice widać nowe perony. Powstaje Lokalne Centrum Sterowania w Siewierzu. Zakończyły się prace torowe na łącznicy oraz na moście kolejowym w Zawierciu; prace realizowane są nadal na stacji Zawiercie.
Nieeksploatowana dotąd, w większości jednotorowa linia nr 182 o długości ok. 45 km, łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc obok Katowice Airport. Wartą 812,1 mln zł brutto umowę na odbudowę połączenia PLK podpisały z konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK jesienią ub. roku.
Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii – od Bytomia, przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.
Ostatecznie PKP PLK skoncentrowały się na rewitalizacji blisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km.
Oprócz odbudowy zaprojektowano elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych – ze względu m.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h – wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszą zostać niektóre łuki. W miejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz drogami wojewódzkimi powstaną wiadukty. Przebudowanych zostanie 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Zmodernizowanych lub zbudowanych ma też zostać osiem przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstanie nowa stacja Pyrzowice Lotnisko (z zadaszeniem peronów na wizualizacjach nawiązujących architektonicznie do terminali lotniskowych) i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim.
Linia ma służyć jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów. Pociągi towarowe mają osiągać prędkość do 80 km/h.
Według założeń PLK efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 minuty, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 minut. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd ma zajmować niecałą godzinę. Inwestycja jest dofinansowywana kwotą 503,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano pierwotnie na 741,8 mln zł).(PAP)
autor: Mateusz Babak
Komentarze