Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwsi pasażerowie w nowym terminalu Lotniska Chopina już w czerwcu

Pierwsze odprawy pasażerów w nowym terminalu na warszawskim Lotnisku Chopina ruszą w czerwcu tego roku - zapowiedział dyrektor PPL Michał Kaczmarzyk. Podróżni i turyści ponownie będą mogli korzystać z tarasu widokowego, który został zamknięty na czas remontu.

"Pierwsi pasażerowie - zgodnie z planem - zostaną w czerwcu przyjęci w nowym terminalu. Do końca kwietnia chcemy przeprowadzić wszelkie prace odbiorowe, a maj poświęcić na pełną adaptację terminala" - powiedział w czwartek dziennikarzom dyrektor Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze (PPL) Michał Marzec. PPL zarządza Lotniskiem Chopina, które jest największym portem w Polsce.

Nowy terminal zastąpi stary budynek znany ze swego charakterystycznego "buraczkowego" dachu i stworzy z obecnie używaną częścią terminala jednolitą całość zintegrowaną pod względem architektonicznym, technicznym i funkcjonalnym. Jego powierzchnia wynosi ponad 60 tys. m kw., co da po połączeniu z obecnie użytkowaną częścią terminala ponad 150 tys. m kw. W trakcie modernizacji prawie w całości została wykorzystana konstrukcja nośna starego obiektu. Wymienione zostały natomiast kopuła i wyposażenie budynku. Wzniesiono także dodatkową kondygnację z przeznaczeniem na biura. Obecnie nowy terminal liczy siedem kondygnacji - pasażerowie będą mieli dostęp do trzech z nich.

"Wszystkie te zmiany zwiększą komfort obsługi pasażerów i przepustowość portu. Dzięki nowemu terminalowi będziemy mogli rocznie obsłużyć 20 milionów pasażerów. W ubiegłym roku obsłużyliśmy ponad 10 milionów pasażerów. W 2015 r. jesteśmy przygotowani do obsługi 11 milionów pasażerów. Nasze lotnisko ma szansę stać się największym portem w Europie Środkowej" - powiedział Kaczmarzyk.

Do dyspozycji pasażerów w nowej części terminala będzie 48 stanowisk check-in, w sumie takich stanowisk w całym budynku będzie ponad 100. W nowych halach odlotów i przylotów znajdą się też kasy linii lotniczych, dodatkowe stanowiska biur podróży, nowe stanowiska wypożyczalni samochodów, a także biura linii lotniczych. Pasażerowie mają krócej oczekiwać na kontrolę bezpieczeństwa. Dostępnych będzie dodatkowych dziewięć punktów kontroli bezpieczeństwa.

"Komfort podróżnych w znaczący sposób podniesie też bezpośrednie połączenie ze stacją kolejową. Przejście podziemne z hali do stacji kolejowej oznacza, że w drodze do pociągu nie trzeba będzie opuszczać budynku. Jest to szczególnie istotne przy brzydkiej pogodzie i dla pasażerów z dużą ilością bagażu" - powiedział dyrektor PPL.

W nowym terminalu jest też nowa sortowania bagażu. Dzięki niej bagaż ma przejść całą kontrolę w ciągu 5 minut. Sortowania zwiększy dwukrotnie przepustowość w całym terminalu - w ciągu godziny będzie można obsłużyć ponad 7200 sztuk bagażu.

W nowej części terminala powstaną dwa nowe salony Executive Lounge, pomieszczenia modlitwy i medytacji dla różnych religii i ambulatorium. Do dyspozycji pasażerów oddana zostanie powierzchnia handlowa licząca prawie trzy tysiące m kw., na której będzie 15 nowych sklepów.

"Zdecydowaliśmy się na innowacyjne w skali światowej dla lotnisk rozwiązanie, chodzi o elektrownię słoneczną na dachu. Panele z ogniwami fotowoltaicznymi pokrywające 80 proc. części dachu (7 tys. m kw.) terminala umożliwią konwersję energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną i wyprodukują dla lotniska rocznie blisko jeden megawat prądu (98,95 MWh). Ich podstawową funkcją będzie topienie śniegu" - powiedział Kaczmarzyk.

Dla warszawiaków i turystów ponownie zostanie otwarty taras widokowy, który w związku z remontem zamknięto w 2010 roku. W pobliżu tarasu znajdzie się też kawiarnia.

Koszt modernizacji terminala sięga 400 mln zł. Około 30 proc. kosztów pokrywa dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Generalnym Wykonawcą modernizacji jest Konsorcjum Hochtief Polska S.A. i Hochtief Solutions AG.

"Będziemy w dalszym ciągu rozbudowywać lotnisko. Powstaną nowe drogi kołowania i płyty postojowe, które zwiększą przepustowość pola manewrowego i poprawią warunki obsługi naziemnej samolotów" - zapowiedział Kaczmarzyk.

Lotnisko Chopina obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, general aviation oraz cargo.(PAP)

aop/ pz/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony