Przejdź do treści
Źródło artykułu

PAŻP w niedzielę zainauguruje nową wieżę kontroli na lotnisku Katowice

Na najbliższą niedzielę Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaplanowała rozpoczęcie procesu operacyjnego uruchomienia nowej wieży kontroli na lotnisku Katowice. Budowa wieży trwała od marca 2017 r., proces jej uruchamiania i testowania potrwa kilka miesięcy.

Jak przekazał PAP rzecznik Agencji Paweł Łukaszewicz, to obecnie najwyższa i najnowocześniejsza wieża kontroli lotniska w kraju i jedna z najnowszych tego typu w Europie.

Zbudowana kosztem ponad 25 mln zł wieża ma 46 metrów wysokości, z położoną najwyżej w Polsce salą kontrolerów – na 41 metrze. Cały obiekt o powierzchni ponad 1,8 tys. mkw. mieści pomieszczenia ze stanowiskami kontroli lotniska, kontroli zbliżania, techniczne i biurowe oraz zaplecze socjalne. Jego elewacja z aluminiowych płyt kompozytowych pochłania energię pola elektromagnetycznego.

Uroczystość rozpoczęcia procesu operacyjnego uruchomienia nowej wieży w Katowicach zaplanowano w przypadający 20 października Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego. Tego dnia w 1961 r. powstała Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego IFATCA (International Federation of Air Traffic Controllers).

Budowa nowej wieży na katowickim lotnisku rozpoczęła się w marcu 2017 r. i trwała do stycznia 2018 r. Jak zapowiadał pod koniec sierpnia br. w Katowicach p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski, rozpoczęcie pracy operacyjnej nowego obiektu oznacza na razie pracę równoległą, z zabezpieczeniem obsady w starej wieży.

„Musimy przekazać ruch lotniczy i operacje ze starej wieży na nową. Dlatego jesteśmy dzisiaj w fazie wdrażania tzw. shadow mode (równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą pozostającą do dyspozycji w dotychczasowym – PAP) i przede wszystkim związanych z tym procedur. W momencie, kiedy będziemy w pełni gotowi, kiedy będziemy mieli po kilka razy sprawdzone wszystkie systemy, taka praca shadow mode rozpocznie się; mamy nadzieję, że późną jesienią tego roku” – sygnalizował w sierpniu br. Janiszewski.

Jak wyjaśniał, praca w tym trybie będzie trwała określony czas, nadzorowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z procedurami wdrożenia i zmian w systemach funkcjonalnych. Potem nastąpi już pełne przekazanie pracy operacyjnej do nowej wieży.

Występując podczas konferencji „Drony – Prawo, Technologia, Usługi” p.o. prezesa PAŻP mówił, że Agencja tworzy obecnie wirtualne centrum przetwarzania danych (big data center) dla systemów wieżowych, do którego podpięta będzie katowicka wieża.

Jednym z rozwiązań pod kątem zbierania i przetwarzania danych od użytkowników przestrzeni powietrznej ma być autorski system zarządzania bezzałogowymi statkami powietrznymi (system UTM – Unmanned Traffic Management) – pod nazwą PansaUTM. Rozwiązanie ma docelowo umożliwiać integrację bezzałogowych statków powietrznych z załogowymi.

Budowa nowej wieży kontroli lotów na katowickim lotnisku stała się potrzebna ze względu na zmiany układu pola manewrowego portu i płyt postojowych oraz przesunięcia tej infrastruktury na wschód. Był to efekt licznych inwestycji zarządcy katowickiego lotniska, Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, w poprzednich latach.

GTL zbudowało m.in. nową drogę startową o długości 3,2 km, utworzyło nowy system dróg kołowania i nadal rozbudowuje płyty postojowe. Kontrolerzy ruchu muszą mieć tymczasem dobry widok na wszystko, co dzieje się na lotnisku.

Budowa nowej wieży nie jest jedynym przedsięwzięciem PAŻP w Katowice Airport. Na lotnisku trwają prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I (system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności – PAP) zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. Katowice mają być pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce z systemem ILS na obu kierunkach podejściach do drogi startowej.

Według wcześniejszych informacji wśród kolejnych inwestycji w Katowice Airport PAŻP zapowiadała: nowy radar wtórny oraz nowy ośrodek radiokomunikacyjny.

Lotnisko Katowice należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało 4,84 mln podróżnych. Port jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony