Przejdź do treści
Źródło artykułu

PAŻP: ok. 230 mln zł na modernizację i budowę infrastruktury lotniczej w ub.r.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w ubiegłym roku wydała blisko 230 mln złotych na modernizację i budowę nowoczesnej infrastruktury lotniczej - poinformowano w środę w komunikacie. Jak dodano, to największy w historii Agencji budżet inwestycyjny zrealizowany w ciągu jednego roku.

PAŻP w komunikacie poinformowała, że wszystkie realizowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej inwestycje w modernizację infrastruktury lotniczej mają jeden cel – zapewnienie bezpieczeństwa ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej.

"Jak podkreśla prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela, w 2017 roku na modernizację i budowę nowoczesnej infrastruktury lotniczej PAŻP wydała blisko 230 mln złotych. To największy w historii PAŻP budżet inwestycyjny zrealizowany w ciągu jednego roku, większy o ponad 60 mln złotych od zrealizowanego w 2016 roku" - czytamy w środowym komunikacie.

Jak wskazuje PAŻP, przykładem takich inwestycji jest budowa na lotnisku w Gdańsku nowoczesnej instalacji ILS umożliwiającej wykonywanie podejścia do lądowania w III kategorii – "będzie to najlepiej wyposażone pod tym kątem lotnisko w Polsce". ILS to radiowy system nawigacyjnego wspomagania lądowania samolotów przy ograniczonej widzialności, jak np. w przypadku mgieł.

W tym tygodniu została oddana do użytku nowa wieża kontroli ruchu lotniczego w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice, która już obsługuje samoloty. Obiekt poprawi bezpieczeństwo ruchu lotniczego na krakowskim lotnisku. Ponadto w Krakowie PAŻP inwestuje w innowacyjne technologie nawigacyjne. Powstanie tam pierwsza w kraju instalacja systemu GBAS (Ground Based Augmentation System). Jak tłumaczy agencja, nowa technologia umożliwia nie tylko równoczesne zapewnienie podejść do lądowania, porównywalne z ILS na wszystkich kierunkach drogi, przenoszenie operacji lotniczych z określonej drogi startowej na inną, bez konieczności instalowania dodatkowych urządzeń, ale przede wszystkim elastyczność w projektowaniu procedur dolotowych na lotnisku.

PAŻP przypomniała, że w ostatnich dniach grudnia 2017 roku zakończyła się budowa katowickiej wieży kontroli lotniska. Uruchomienie operacyjne wieży planowane jest na koniec 2018 roku, a koszt całej inwestycji wyniesie blisko 25 mln złotych. Po uruchomieniu operacyjnym katowicka wieża będzie najwyższym tego typu obiektem w Polsce.

"Planowane inwestycje mają przynieść usprawnienia także w trasowej części lotu i obsłudze nawigacyjnej w poszczególnych portach lotniczych. Obejmują one m.in. budowę ośrodków radiokomunikacyjnych, uruchomienie zestawów nadawczo-odbiorczych działających poniżej FL195, zakup i instalację radioodległościomierzy kolokowanych z ośrodkami radiokomunikacyjnymi. PAŻP zwiększa także pokrycie radarowe, budując cztery nowe radary MSSR oraz planuje zakup jednego, dodatkowego radaru mobilnego" - napisano.

Obok inwestycji w infrastrukturę PAŻP realizuje również projekty mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa całego krajowego lotnictwa w wymiarze prowadzenia akcji poszukiwawczo–ratowniczych. W ubiegłym tygodniu uruchomiono w PAŻP Cywilno-Wojskowy Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego ARCC. Jego zadaniem jest koordynacja działań ratunkowych na terenie Polski wobec załóg i pasażerów samolotów oraz śmigłowców, które uległy katastrofie lub wypadkowi.

"Polscy kontrolerzy ruchu lotniczego są w czołówce, jeśli chodzi o efektywność pracy. Agencja odnotowuje dwucyfrowe przyrosty ruchu terminalowego rok do roku, poprawia się punktualność operacji lotniczych wykonywanych w polskiej przestrzeni powietrznej. Opóźnienia w 2017 były na rekordowo niskim poziomie, PAŻP zredukowała średni czas opóźnienia lotu do 0,1 minuty, podczas gdy cel postawiony przed Polską przez Europejską Organizację ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej EUROCONTROL na ubiegły rok zakładał redukcję do 0,23 minuty" - przekazała agencja.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego, którzy pełnią służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Każdego dnia obsługują około 2,5 tys. lotów. Rocznie około miliona. PAŻP jest także odpowiedzialna za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za zaawansowaną infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony