Przejdź do treści
Źródło artykułu

Opole: sejmik apeluje o budowę bazy LPR i obwodnicy Olesna

O utworzenie bazy lotniczego pogotowia ratunkowego w regionie i budowę obwodnicy Olesna zaapelowali do rządu we wtorek radni sejmiku województwa opolskiego. Uchwały w tej sprawie podjęto jednogłośnie.

Jak powiedział PAP przewodniczący sejmiku Norbert Krajczy, apele skierowane do premier Ewy Kopacz i szefów resortów zdrowia i infrastruktury, to element lobbingu nad inwestycjami, które są niezwykle istotne dla bezpieczeństwa mieszkańców.

„Zdajemy sobie sprawę, że potrzeba na to sporo pieniędzy, ale w następnym rozdaniu środków unijnych na lata 2014-2020 są możliwości, by pozyskać fundusze właśnie na te cele” - dodał Krajczy.

Jak podkreślił, województwo opolskie jako jedyne w kraju nie posiada takiej bazy i obsługują je dwa lotnicze zespoły z Gliwic i Wrocławia, co sprawia, że czas dotarcia do wypadku znacznie się wydłuża.

W jego ocenie, za utworzeniem bazy przemawia też przebieg autostrady A-4 i zwiększająca się liczba wypadków drogowych oraz możliwość nawiązania współpracy transgranicznej na pograniczu polsko-czeskim. „Mamy odpowiednie miejsce, gdzie baza mogłaby funkcjonować. Teraz chodzi o przekonanie władz, by znalazły się pieniądze na zakup śmigłowca” - powiedział przewodniczący.

Obecny na sesji Robert Gałązkowski, dyrektor ZOZ LPR, poinformował radnych, że koszt zakupu śmigłowca to 25 mln zł, zaś roczne utrzymanie bazy i etatów, to kolejne 3-4 mln złotych rocznie, które musiałby pokryć budżet państwa. Dodał, że w 2014 r. na terenie Opolszczyzny było 270 lotów z pacjentami, a dla kraju ta średnia wynosi 600 przelotów.

Radni przyjęli też apel w sprawie budowy obwodnicy Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11.Uzasadnieniem dla tej uchwały był fakt, że jest to jedyna inwestycja na drogach krajowych, która nie została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2020. Droga S 11 jest jedną z głównych arterii komunikacyjnych łączących województwa opolskie i śląskie z centrum kraju oraz wybrzeżem. Ponadto obok miasta przebiegają też trzy drogi wojewódzkie, a dobowe natężenie ruchu to około 14,5 tys. pojazdów.

Podczas sesji przyjęto też „Program ochrony powietrza dla strefy opolskiej, ze szczególnym uwzględnieniem rejonu Kędzierzyna-Koźla i Zdzieszowic – w zakresie benzenu”. Dopuszczalny poziom benzenu w ciągu roku nie powinien przekraczać 5 mikrogramów na metr sześcienny, tymczasem w Kędzierzynie–Koźlu wynosił 9, a w Zdzieszowicach – 7,7. Program zawiera zalecania nt. transportu i rozładunku cystern do przewozu benzenu, ich stopniową wymianę i zaostrzenie norm przeładunku. (PAP)

ros/ pz/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony