Przejdź do treści
Źródło artykułu

Od połowy 2016 r. cztery nowe stałe bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

Liczba baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego zwiększy się od połowy przyszłego roku o cztery lokalizacje, nowe bazy powstaną w Gorzowie Wielkopolskim, Ostrowie Wielkopolskim, Opolu i Sokołowie Podlaskim – poinformowały we wtorek LPR oraz resort zdrowia.

Jak powiedziała PAP rzeczniczka LPR Justyna Sochacka, lczba stałych baz wyniesie tym samym 21; dodatkowo w okresie wakacyjnym uruchamiana jest baza sezonowa.

Bazy HEMS (czyli Zespoły Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego od ang. Helicopter Emergency Medical Service) znajdują się obecnie w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Białymstoku, Bydgoszczy, Gliwicach, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Płocku, Poznaniu, Sanoku, Suwałkach i Zielonej Górze. Dodatkowo w okolicach Koszalina zlokalizowana jest osiemnasta, sezonowa baza działająca w okresie wakacyjnym.

Minister zdrowia zdecydował o utworzeniu kolejnych baz w Gorzowie Wielkopolskim, Ostrowie Wielkopolskim, Opolu i Sokołowie Podlaskim. Rozpoczęcie dyżurów załóg w tych lokalizacjach planowane jest na połowę 2016 r. Dzięki temu w wybranych rejonach Polski, które aktualnie nie są pokryte 60-kilometrowym zasięgiem operacyjnym LPR zwiększy się dostęp do lotniczego pogotowia i tym samym skróci jego czas dotarcia do nagłego zdarzenia.

Do nowych baz trafią śmigłowce, które zasiliły w ostatnich dniach flotę LPR. Chodzi o cztery nowe maszyny H135 (wcześniejsza nazwa EC 135), które pomyślnie przebiegły grudniowe odbiory techniczne w fabryce producenta w Niemczech i zostały już przebazowane do Warszawy.

Umowę na zakup śmigłowców podpisano 4 sierpnia br. z dostawcą Airbus Helicopters, który – jak informuje LPR - przedstawił najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym.

Dotychczas w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym były wykorzystywane 23 maszyny EC 135 P2+. Nowe śmigłowce dostarczono w wersji P3 zmodyfikowanej do uzyskiwania lepszych osiągów. Wyglądem niemal się nie różnią, choć charakterystyczny jest brak tzw. bumpera (płozy ogonowej) i brak pionowych płyt brzegowych statecznika poziomego. (PAP)

ktl/ akw/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony