Nowak: w ciągu 20-30 lat nie ma potrzeby budowy Centralnego Portu Lotniczego

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak

W ciągu najbliższych 20-30 lat nie ma potrzeby budowania w Polsce Centralnego Portu Lotniczego, chyba że inwestycją taką zainteresowałby się prywatny inwestor - uważa minister transportu Sławomir Nowak.

"Dzisiejsza siatka portów lotniczych z głównym portem w Warszawie (...) jest wystarczająca w perspektywie najbliższych 20-30 lat" - powiedział Nowak w sobotę podczas konferencji prasowej na gdańskim lotnisku.

Nowak dodał, że ze sprawą budowy Centralnego Portu Lotniczego jest podobnie jak z koleją szybkich prędkości. "Jeśli się znajdzie prywatny inwestor, który w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego chciałby zainwestować w infrastrukturę lotniskową odpowiednio duże pieniądze, nie widzę przeciwwskazań" - powiedział.

"Jeżeli się znajdzie partner prywatny, to powitamy go z szeroko otwartymi ramionami" - podkreślił.

W ocenie ministra w ciągu najbliższych 10 lat Polski nie będzie samodzielnie stać na budowę CPL.

Z opublikowanego w marcu 2011 r. raportu zamówionego przez Ministerstwo Infrastruktury wynika, że Centralny Port Lotniczy (CPL) między Warszawą a Łodzią powinien zostać wybudowany do 2020 r., kiedy wyczerpie się przepustowość stołecznego lotniska.

Wartość takiej inwestycji szacowana jest na 3,1 mld euro.

Zgodnie z analizą zamówioną przez resort CPL powinien powstać między aglomeracjami warszawską a łódzką, bo to zagwarantuje mu odpowiedni potencjał ruchu lotniczego. Dzięki bezpośredniej bliskości węzła autostrad A1 i A2 oraz połączeniu z kolejami dużych prędkości byłby on dostępny nie tylko dla mieszkańców większości regionów kraju, ale także pasażerów z Czech, Białorusi i Ukrainy.

Minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak uczestniczył w sobotę w konferencji prasowej w Porcie Lotniczym w Gdańsku z okazji zakończenia budowy nowego terminalu.

Dzięki tej inwestycji lotnisko w Gdańsku będzie mogło obsłużyć 5 mln pasażerów rocznie; teraz jest to ok. 2,5 mln osób. Budowa terminalu o powierzchni prawie 40 tys. m kw. kosztowała 247,3 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło 87,3 mln zł. Pierwsi pasażerowie wylecą z nowego obiektu 6 kwietnia. (PAP)

rop/ pad/

Źródło: PAP
comments powered by Disqus

Komentarze

Niech się jeszcze ten ,,mini - ster'' Nowak wypowie do końca:

Po pierwsze, czy i kiedy będą IMIENNE DECYZJE PERSONALNE za wywalenie OGROMNEJ KASY na tzw. ,,wstępne studium'' , jak się okazało ,,wstępnego lotniska'' pod tzw. nazwą CPL.

Po drugie, kto nakręca (nakręcił), bądź upoważnił obecnego ,,dyrektora'' tzw. ,,departamentu'', tzw. ,,lotnictwa cywilnego'' do wygłaszania w mediach opinii o przeniesieniu Lotniska Chopina pod nową ,,wstępną'' lokalizację ,,wstępnego'' CPL. A takie opinie, które uznać należy, jako urzędowe, miały przecież miejsce.

W zw. z powyższym niech się ów ,,dyrektor'' publicznie wytłumaczy, czy on ma rację, czy Dyrekcja PPL, która, jak widać rozsądnie inwestuje nadal w Lotnisko Chopina.

Pytanie kolejne i nadal istotne: czy opinia obecnego ,,dyrektora'' była ,,w sam raz'' autorom studium lokalizacji CPL???

Pytanie również ważne: kiedy zostaną ujawnione pełne koszty opracowania tego ,,wstępnego'' studium ,,wstępnego CPL''?

Czyje zatem interesy lub ,,interesiki'' reprezentuje wspomniany ,,dyrektor'' pozostaje nadal pytaniem otwartym w aspekcie TRANSPARENTNEJ PAŃSTWOWEJ POLITYKI TRANSPORTOWEJ

Może by tak naczelny propagandzista WALKRO wyjasnił?

Bardzo mądre posunięcie. Gratuluję Panu Ministrowi odwagi w przeciwstawieniu się pomysłom lobby lotniskowego i budowlanego. Po ostatnich inwestycjach na Okęciu (kosztowały miliardy) jego przepustowość będzie wystarczająca jeszcze przez wiele lat. W połączeniu z mocami Modlina i ewentualnie Radomia i zdjęciu przez Lublin części ruchu ze wschodniej części kraju, koncepcja CPL zupełnie traci sens zarówno ekonomiczny jak i operacyjny - zamiast tych 3 lub 4 lotnisk będziemy mieli tylko jedno (CPL), które na dokładkę będzie drenowało ruch z Pyrzowic i Łodzi. I będzie daleko od WAW. Pamiętam historię Mirabel w Kanadzie. Dorval, które politycy chcieli zamknąć, istnieje i świetnie się rozwija w środku Montrealu, a o Mirabel (100 km od miasta) świat zapomniał. A kosztowało ..
Brawo Panie Mistrze !

To mowilem ja jarzabek

Jak ktoś sobie robi szmatę z .. buzi to jest sens w ogóle go słuchać?

"Z opublikowanego w marcu 2011 r. raportu zamówionego przez Ministerstwo Infrastruktury wynika, że Centralny Port Lotniczy (CPL) między Warszawą a Łodzią powinien zostać wybudowany do 2020 r"

Nie ma potrzeby budować :lotnisk,fabryk,autostrad,rodzin nic się nie opłaca.To gdzie będziemy pracować do 67 roku życia ?!

Pod Berlinem od strony Poski, juz mamy nowe potężne lotnisko narodowe.
My dyskutujemy o niemcy budują !