Przejdź do treści
Źródło artykułu

Na lotnisku w Lubinie powstanie ośrodek badawczy Politechniki Wrocławskiej

Na terenie lotniska Aeroklubu Zagłębia Miedziowego w Lubinie powstanie Lotniczy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Politechniki Wrocławskiej. Władze miasta oraz uczelni podpisały w czwartek porozumienie ws. utworzenia ośrodka.

Rektor Politechniki Wrocławskiej prof. Cezary Madryas podkreślił, że kierowana przez niego uczelnia zabiegała o przestrzeń do prowadzenia edukacji i badań w zakresie lotnictwa od ponad 10 lat. "Chcieliśmy przejąć cześć lotniska w Oleśnicy i prowadzić tam działalność, to się nie udało" – przypomniał rektor.

Prof. Madryas dodał, że z ośrodka badawczo-rozwojowego, który powstanie na lotnisku w Lubinie będą korzystać studenci trzech wydziałów: elektronicznego, mechanicznego oraz mechaniczno-energetycznego.

Prezydent Lubina Robert Raczyński podkreślił, że miasto dysponuje lotniskiem, które spełnia wszystkie normy, jeśli chodzi o bezpieczeństwo lotów oraz możliwości eksperymentowania z różnymi maszynami lotniczymi. "W ostatnich latach poczyniliśmy tam inwestycje, które w zamyśle mają przyciągnąć potencjał badawczy. Chcemy by powstał tam potencjał rozwojowy w postaci nowych technologii" – powiedział Raczyński.

Dziekan Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Wrocławskiej prof. Zbigniew Gnutek powiedział, że światowe uniwersytety techniczne prowadzące inżynierię lotniczą mają przeważnie swoje lotniska.

"Na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym inżynieria lotnicza ruszyła 15 lat temu. (…) Inżynieria lotnicza potrzebuje lotniska po to, aby uczyć młodzież na pasie startowym technik latania samolotami i spraw z tym związanych. Potrzebujemy zatem miejsca do badania samolotów, do badań statycznych i w locie. Potrzebujemy miejsca, w którym będziemy testować silniki i napędy, miejsca gdzie będziemy mogli założyć warsztaty i konstruować statki powietrzne" – wyliczał profesor.

Dodał, że w przyszłości Politechnika Wrocławska chce wybudować na lotnisku laboratoria badawcze. "Będą one poświęcona różnym aspektom areotechniki, ale jednocześnie korci nas, aby rozszerzyć ten obszar o nowe techniki, które są związane z lotnictwem – to choćby niekonwencjonalna energetyka czy problemy kosmiczne" – mówił profesor.

W rozmowie z PAP dziekan powiedział, że w ciągu kilkunastu lat w rozwój infrastruktury badawczej na lotnisku w Lubinie należałoby zainwestować kilkadziesiąt milionów złotych. "Prace badawcze mogą tam jednak rozpocząć się od zaraz, ponieważ są tam już pomieszczenia przystosowane na przeniesienie naszej infrastruktury oraz naszych statków powietrznych" – powiedział prof. Gnutek.

Piotr Doczekalski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony