Przejdź do treści
Źródło artykułu

Na lotnisku Katowice ruszyła budowa trzeciego hangaru obsługi technicznej

Budowę trzeciego hangaru obsługi technicznej rozpoczęło zarządzające portem lotniczym Katowice Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze. Wewnątrz znajdą się dwa stanowiska obsługi samolotów oraz m.in. pomieszczenia warsztatowe i magazynowe. Nowa infrastruktura powinna być gotowa za rok.

Jak poinformował Piotr Adamczyk z biura prasowego katowickiego lotniska, użytkownikiem nowego obiektu będzie linia Wizz Air, czyli najstarszy i największy niskokosztowy przewoźnik w Pyrzowicach. Start budowy tego hangaru to początek drugiej fazy rozbudowy lotniskowej bazy do obsługi technicznej samolotów.

Pierwsza faza rozpoczęła się w marcu 2020 r. wraz z początkiem inwestycji określanej jako „pps hangary”, czyli budowy płyty postojowej o powierzchni 6,4 ha. Pomieści ona stanowiska dla 9 samolotów kodu C, czyli wielkości np. Boeinga 737 lub Airbusa A320; powinna być gotowa w czwartym kwartale br.

Po południowej stronie nowej płyty znajduje się działka przeznaczona pod dwa nowe hangary. Pierwszy z nich będzie teraz budowany w zachodniej części tej działki przez spółkę Promus Ruda Śląska – planowo do drugiego kwartału 2022 r.


(fot. Piotr Adamczyk/PR KTW)

Powierzchnia użytkowa nowego obiektu wyniesie prawie 9,3 tys. m kw., a kubatura ok. 122 tys. m sześc. Wewnątrz znajdą się dwie zatoki serwisowe dla samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321neo, a także pomieszczenia warsztatowe (m.in. lakiernia, szlifiernia, kompozytownia) i magazynowe. W budynku zaprojektowano też zaplecze biurowo-socjalne z częścią szkoleniową.

„Pandemia koronawirusa nie przerwała najważniejszych prorozwojowych inwestycji w Katowice Airport. Od prawie piętnastu lata tworzymy kompleksową infrastrukturę to znaczy, że budujemy nie tylko pod obsługę ruchu pasażerskiego, inwestujemy także w rozwój strefy cargo i bazy do obsługi technicznej samolotów” – powiedział cytowany przez Adamczyka prezes GTL Artur Tomasik.

„Dzięki temu Pyrzowice nie są zależne tylko od ruchu pasażerskiego, a to powoduje, że w trakcie bardzo głębokiego kryzysu branży lotniczej, łatwiej jest nam zachować płynność finansową. Zdecydowaliśmy o budowie trzeciego hangaru dlatego, że w kryzysowym 2020 r. zakończyliśmy negocjacje i podpisaliśmy długoterminową umowę najmu tego obiektu” – wyjaśnił Tomasik.


(fot. Piotr Adamczyk/PR KTW)

Rozwój bazy do obsługi technicznej samolotów rozpoczął się w Katowice Airport w 2011 r. kiedy do użytku po generalnym remoncie oddano hangar odziedziczony jeszcze po Wojsku Polskim. Najemcą tego obiektu jest linia Wizz Air, a obsługę airbusów z rodziny A320 przewoźnika prowadzi tam firma LS Technics, wykonując głównie przeglądy liniowe oraz tzw. szybkie wymiany silników.

Drugi hangar, wybudowany od podstaw, został oddany do użytku w lipcu 2012 r. To budynek z dwoma zatokami dla samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321. Od początku najemcą jest firma Linetech Aircraft Maintenance, która realizuje tam duże strukturalne i komponentowe przeglądy samolotów średniodystansowych m.in. z grupy Lufthansa, linii Finnar czy TUIfly.

Tomasik przypomniał, że funkcjonowanie na lotnisku Katowice bazy obsługi technicznej samolotów spowodowało, że wybrane szkoły średnie w woj. śląskim oraz Politechnika Śląska zaczęły rozwijać ofertę kształcenia kadr dla lotnictwa. W 2008 r., m.in. z inicjatywy GTL, przy Politechnice Śląskiej powstało Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej.


(fot. Piotr Adamczyk/PR KTW)

„Na przestrzeni lat gliwicka uczelnia dynamicznie rozwinęła obszar kształcenia na potrzeby lotnictwa. Aktualnie prowadzi pięć certyfikowanych ośrodków lotniczych, kształcąc m.in. mechaników lotniczych” – podkreślił prezes GTL akcentując, że stworzenie tej oferty bez pyrzowickiej bazy nie byłoby możliwe, ponieważ elementem kształcenia certyfikowanego mechanika są obowiązkowe praktyki w wyspecjalizowanych organizacjach.

„Planowane na przyszły rok uruchomienie trzeciego hangaru to szansa na kolejne nowe miejsca pracy dla osób, które swoją przyszłość zdecydowały się związać z lotnictwem i które kształcą się na kierunkach lotniczych w naszych regionie” – ocenił Tomasik.

Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 miliony w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 r. zakładała przewiezienie 5,5 miliona podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię koronawirusa, w minionym roku zanotowano 1,44 mln pasażerów.

Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. Obecnie dobiega na nim też końca modernizacja i rozbudowa głównego terminalu wylotów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony