Na II kw. 2018 r. planowane jest przyjęcie przez rząd projektu specustawy dot. CPK
Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej Mikołaj Wild.
"Uchwalenie ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym jest konieczne dla zapewnienia terminowego i prawidłowego przygotowania i realizacji inwestycji dotyczących infrastruktury niezbędnej do celów budowy w Polsce Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)" - czytamy w Wykazie Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów.
Jak napisano, "celem tego przedsięwzięcia jest budowa i eksploatacja rentownego innowacyjnego węzła transportowego, który (...) uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata".
Inwestycja ma również doprowadzić do powstania systemu transportu kolejowego, stanowiącego atrakcyjną alternatywę dla transportu drogowego, zapewniając jednocześnie rozwój i trwałą integrację aglomeracji położonych w bezpośrednim sąsiedztwie tego portu.
"W zakresie sfery zarządczej (ustrojowej) ustawa ustanawia organy i podmioty, wskazując ich rolę w procesie koordynacji, przygotowania i realizacji inwestycji, co jest niezbędne z uwagi na bezprecedensowy charakter inwestycji CPK wraz z przedsięwzięciami jej towarzyszącymi. W sferze inwestycyjnej projekt stanowi specjalne rozwiązanie prawne, dedykowane nie tylko inwestycji w zakresie CPK, lecz również przewidujące mechanizmy koordynacji i uproszczenia inwestycji towarzyszących i wynikających z budowy portu" - wskazano.
Jak napisano, projekt ma określać m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy CPK oraz infrastruktury towarzyszącej. W tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach.
Ponadto, ma on określać umocowania pełnomocnika rządu ds. CPK oraz ustroju korporacyjnego spółek realizujących inwestycje.
Jak czytamy, w projekcie wprowadzono "integrację procesów zarządczych w ramach szerokiego katalogu inwestycji objętych ustawą, m.in. w postaci Programu, Dokumentu Wdrażającego oraz Zasad Zarządzania".
Wprowadzono w nim również zapisy dotyczące przeprowadzenia kompleksowych badań terenowych. Znalazła się w nim także nowelizacja reguł związanych z zasadami nabywania nieruchomości - "priorytetowo potraktowano rozwiązania oparte na dobrowolnym zbywaniu nieruchomości".
Na początku listopada ubiegłego roku rząd przyjął uchwałę ws. "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Port ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Na lokalizację portu wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
edytor: Jacek Ensztein
Komentarze