Muzeum Lotnictwa w Krakowie dostało teren pod rozbudowę
Muzeum Lotnictwa Polskiego otrzymało od samorządu województwa małopolskiego prawie 4 hektary terenu w Krakowie, z przeznaczeniem na powierzchnię ekspozycyjną dla samolotów. We wtorek marszałek województwa Marek Nawara podpisał akt notarialny, na mocy którego krakowskie muzeum otrzymało w użytkowanie nieruchomość położoną przy ul. Cieślewskiego.
Przekazana nieruchomość została przeznaczona pod rozbudowę Lotniczego Parku Kulturowego - projektu realizowanego przez Muzeum Lotnictwa Polskiego. Ma ona uzupełnić dotychczas użytkowany i zagospodarowany teren dawnego lotniska w krakowskich Czyżynach. Teren, stanowiący część dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny, został za 2,5 mln zł kupiony z zasobów Agencji Mienia Wojskowego. Znajdują się na nim zabytkowe pozostałości po zachodniej części lotniska, m.in. drogi kołowania, płyty postojowe oraz fragmentów hangarów.
Według władz krakowskiego muzeum, na pozyskanym terenie, gdzie przed wojną stały trzy hangary II Pułku Lotniczego, zostaną odtworzone dwa z tych obiektów. Eksponowane będą w nich samoloty, które muszą stać pod zadaszeniem. Projekt budowy Lotniczego Parku Kulturowego otrzymał unijne wsparcie w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO). Wartość zaplanowanych przedsięwzięć wynosi nieco ponad 13 mln euro, z czego 8,5 mln euro będzie pochodzić ze środków UE.
Pierwszy etap inwestycji w Lotniczym Parku Kulturowym zakończył się w grudniu 2008 r. Przeprowadzono rekultywację terenu, zostały zbudowane dwa hangary, powstały ścieżki, alejki i drogi parkowe oraz lądowisko dla śmigłowców i tor modelarski. Część terenu parku ogrodzono. Obecnie trwa budowa najważniejszej części przedsięwzięcia: budynku głównego muzeum, które połączy funkcje muzealną, naukowo-konferencyjną i biurową. Obiekt będzie miał kształt skrzydła samolotowego.
Muzeum Lotnictwa Polskiego znajduje się na terenie dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Funkcjonowało do 1963 r. Muzeum w swoich zbiorach ma ponad 220 samolotów, śmigłowców i szybowców, z czego ok. 20 to egzemplarze jedyne na świecie. Muzeum posiada też jedną z najciekawszych kolekcję silników lotniczych. rgr/ hes/ gma/
Komentarze