Przejdź do treści
Źródło artykułu

MSP pracuje nad poprawą planu restrukturyzacji PLL LOT

Resort skarbu pracuje nad poprawą planu restrukturyzacji PLL LOT - powiedział w poniedziałek PAP minister skarbu Mikołaj Budzanowski. Plan ten ma być przesłany do Komisji Europejskiej do 20 czerwca.

"Czytam i pracujemy nad jego poprawieniem" - powiedział minister. Szef resortu skarbu pytany przez PAP, czy uda się wysłać ten plan wcześniej, niż 20 czerwca, odpowiedział: "Sądzę, że tak".

20 marca PLL LOT złożył w MSP plan restrukturyzacji. Do 20 czerwca spółka ma przesłać dokument do Komisji Europejskiej, jednak resort skarbu pracuje nad tym, aby stało się to szybciej.

Plan restrukturyzacji zawiera m.in. optymalizację siatki połączeń, struktury floty i zatrudnienia. Jego celem jest odzyskanie przez LOT trwałej rentowności i możliwości konkurowania na rynku.

Minister skarbu odniósł się również do zaplanowanego na środę posiedzenia sejmowej komisji skarbu, podczas którego odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy, umożliwiającej sprzedaż większościowego pakietu akcji PLL LOT.

"Nie ma takiego przypadku w Europie, aby jakaś linia lotnicza, jej własność, była uważana za strategiczne aktywa Skarbu Państwa. To jest taki relikt przeszłości, który dzisiaj nie ma żadnego uzasadnienia w realiach gospodarki wolnorynkowej na terenie Unii" - powiedział minister skarbu.

"Nie ma uzasadnienia dla wprowadzania takich obostrzeń prawnych, które nie umożliwiłyby prywatyzacji tej linii" - dodał.

Szef resortu skarbu dodał, że Rada Ministrów jednogłośnie przyjęła ten projekt. Zaznaczył jednak, że spodziewa się krytyki ze strony opozycji w sprawie tego projektu.

Rząd przyjął na początku kwietnia projekt ustawy, uchylającej przepisy o PLL LOT. Dotychczas Skarb Państwa był zobowiązany do zachowania pakietu 51 proc. akcji Polskich Linii Lotniczych LOT. Według resortu "przekładało się to na mniejsze zainteresowanie potencjalnych inwestorów". Zgodnie z tym projektem, przyszłe decyzje właścicielskie będą nadal podlegały ograniczeniom m.in. prawa wspólnotowego.

W uzasadnieniu do projektu ustawy podkreślono, że wymogi odnoszące się do struktury własności i kontroli unijnych przewoźników lotniczych zostały uregulowane na poziomie unijnym 24 września 2008 r.

Według MSP, KE doprecyzowała, że kryterium struktury własności będzie spełnione, jeżeli przynajmniej 50 proc. plus jedna akcja będą w posiadaniu państwa członkowskiego UE. Pozostałe akcje mogą być w posiadaniu inwestorów z państw trzecich.

PLL LOT działa w oparciu o ustawę z 14 czerwca 1991 r. o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT. Zakłada ona, że w przypadku pozyskania inwestora dla polskiego przewoźnika, Skarb Państwa zachowuje co najmniej 51 proc. akcji PLL LOT.

Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

Aneta Oksiuta (PAP)

aop/ dol/ mki/ jra/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony