Przejdź do treści
Źródło artykułu

MON: wkrótce przetarg na małe samoloty dla VIP-ów

MON zamierza wkrótce rozpisać przetarg na dwa małe samoloty do przewozu osób na najważniejszych stanowiskach w państwie; według wicepremiera, szefa MON Tomasza Siemoniaka maszyny zostaną kupione jeszcze w tym roku.

"Od kilu lat przewozy najważniejszych osób w państwie realizujemy przez czarter samolotów z PLL LOT. Doszliśmy do wniosku, że dobrze byłoby jednak pozyskać własne samolot. Przygotowaliśmy dokumenty, niedługo będziemy uruchamiać postępowanie przetargowe na zakup dwóch samolotów o małej liczbie miejsc" - powiedział we wtorek wiceminister obrony Czesław Mroczek, przedstawiając dziennikarzom stan postępowań w sprawie zakupów sprzętu. Według planów MON mają to być samoloty używane.

"Tak jak zapowiadaliśmy w planie wzmocnienia bezpieczeństwa państwa, są stosowne zapisy, mówią o zakupie w roku 2015 dwóch małych samolotów do transportu najważniejszych osób w państwie" - powiedział po posiedzeniu rządu wicepremier Siemoniak. "Chcemy w ciągu najbliższych miesięcy tę procedurę przetargową przeprowadzić, aby w tym roku samoloty mogły służyć najważniejszym osobom w państwie" - dodał wicepremier.

Mroczek powiedział, że MON widzi też potrzebę zakupu większych samolotów, ale jest obecnie związane umową z Lotem na czarter samolotów dla VIP-ów. Jednak po roku 2017 - po wygaśnięciu umowy - MON przewiduje, że wojsko będzie obsługiwać loty najważniejszych osób także większymi, zakupionymi w tym celu maszynami.

Zamiar zakupu dwóch małych samolotów zapowiedział w grudniu ub. roku wicepremier, szef MON Tomasz Siemoniak. To jeden z elementów przyjętego przez rząd planu wzmocnienia bezpieczeństwa państwa. Mają to być dwie małe maszyny na 12-14 miejsc, które - po ograniczeniu liczby pasażerów do ośmiu - byłyby w stanie wykonać lot przez Atlantyk. Samoloty mają należeć do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie i być pilotowane przez wojskowe załogi.

W 2013 i 2014 r. MON próbowało już wyczarterować dwa małe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie. Pierwszy przetarg został unieważniony, bo uznano, że jedyna oferta jest za droga. Drugi nie wyłonił zwycięzcy, bo do konkursu stanęły dwie firmy, a w postępowaniu wymagano udziału co najmniej trzech.

Z końcem 2013 r. wygasła pierwsza umowa na czarter samolotów dla VIP-ów podpisana z PLL LOT w 2010 r. Była warta ponad 150 mln zł. W grudniu 2013 r. została podpisana kolejna czteroletnia umowa. Samoloty pomalowane w barwy reprezentujące Rzeczpospolitą Polską stacjonują na lotnisku Chopina w Warszawie i pozostają do wyłącznej dyspozycji czterech kancelarii: prezydenta, premiera oraz Sejmu i Senatu.

Po katastrofie smoleńskiej w 2010 r. i rozformowaniu pułku specjalnego, który przewoził VIP-y, w gestii wojska pozostaje transport osób na najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami. Należą one do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, utworzonej w miejsce 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Transport na większe odległości odbywa się dwoma samolotami czarterowanymi od PLL Lot. Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportu cywilnego - np. w rejonie działań wojennych - wojsko przewozi oficjalne delegacje swoimi samolotami transportowymi.

Szef BBN Stanisław Koziej wskazywał, że docelowo samoloty dyspozycyjne dla najwyższych władz powinny móc pełnić rolę mobilnych centrów kierowania państwem w sytuacjach kryzysowych.

Mroczek podtrzymał również zapowiedź rozstrzygnięcia w tym roku przetargów na śmigłowce wielozadaniowe dla wojska i na zestawy obrony powietrznej średniego zasięgu w ramach programu Wisła. MON zamierza też w najbliższych miesiącach podpisać umowę o dostawie latających bezzałogowców zdolnych przenosić uzbrojenie. Również w tym roku ma się rozpocząć modernizacja czołgów leopard 2A4.(PAP)

brw/ itm/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony