Modernizacja lotniska w Gliwicach – do końca października

Lotnisko Gliwice-Trynek (EPGL)

Do końca października br. potrwa, realizowana przez Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju, modernizacja lotniska w Gliwicach. Port, dotąd o charakterze sportowym, będzie mógł obsługiwać także loty biznesowe i tzw. mały ruch cargo.

Wykonawca robót – wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów (PRUiM) w Gliwicach – ma za zadanie m.in. budowę utwardzonej drogi startowej o długości ok. 900 metrów, drogi kołowania i płyty postojowej, a także wybudowanie parkingów, dróg dojazdowych oraz ścieżki rowerowej wokół lotniska.

Modernizacja lotniska jest finansowana przez miasto, a realizowana przez miejską spółkę – Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR). Prace rozpoczęły się jesienią ub. roku. Od tego czasu m.in. na nowej drodze startowej rozpoczęto budowę warstw konstrukcyjnych, kształtu nabiera też nowa droga dojazdowa, łącząca ul. Pilotów z modernizowanym obszarem.

"PRUiM wykonał już całość nasypów pod drogę startową i drogę kołowania oraz część podbudowy pod drogę dojazdową łączącą ul. Pilotów z modernizowaną częścią lotniska. Na drodze startowej rozpoczęto budowę warstw konstrukcyjnych. Gotowa jest część zbiorczej kanalizacji deszczowej, przygotowano także teren pod ścieżkę rowerową w nowym przebiegu" – poinformowała dyrektor GAPR Sylwia Rudek-Matuszczak, cytowana w biuletynie informacyjnym Urzędu Miasta w Gliwicach.

W najbliższym czasie mają rozpocząć się prace związane z układaniem odwodnienia liniowego drogi startowej i drogi kołowania oraz budowa części retencyjnej kanalizacji deszczowej. Trwają także prace geodezyjne, a niebawem rozpoczną się roboty przy budowie płyty postojowej. Wykonawca rozpoczął również prace elektryczne związane z oświetleniem pasa startowego oraz drogi kołowania. W maju planowane jest rozpoczęcie budowy ścieżki rowerowej w nowym śladzie.

W pobliżu modernizowanego portu mają ulokować się podmioty związane z lotnictwem - nabywców znalazły już nieruchomości inwestycyjne w północno-wschodniej części obiektu.

"Sprzedaliśmy w drodze przetargu sześć działek, zaś siódma została wydzierżawiona na okres 10 lat. Wszyscy inwestorzy związani są z działalnością lotniczą. W związku z tym w trybie nadzoru autorskiego zleciliśmy projektantowi przygotowanie projektu zagospodarowania północno-wschodniej części lotniska, w tym płyty przedhangarowej dla naszych inwestorów. Płyta zostanie wybudowania ze środków GAPR" – zapowiedział prezes Agencji Bogdan Traczyk.

Spółce pozostają jeszcze tereny inwestycyjne w południowej części lotniska, przylegające do projektowanej południowej obwodnicy miasta. Trwają rozmowy z potencjalnymi inwestorami, zainteresowanymi tym obszarem.

Po modernizacji gliwicki port lotniczy ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo. Zgodnie z planami miasta ma to być port, z którego będą korzystali np. związani z nim inwestorzy, których zakłady znajdują się np. w gliwickiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Gliwickie lotnisko zajmuje blisko 88 hektarów. Jego atutem jest duża koncentracja w okolicy specjalistycznych usług dla małych samolotów i bliskość centrum Nowe Gliwice, gdzie działają firmy sektora nowych technologii. Gliwice są też dobrze skomunikowane - znajduje się tu m.in. węzeł autostrad A1 i A4, a nieco dalej także Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej przez miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, aż do Katowic.

Niezależnie od inwestycji miasta, inwestycję przy lotnisku przygotował Aeroklub Gliwicki. Projekt aeroklubu zakłada rozbudowę i przebudowę istniejących obiektów poprzemysłowych, w ramach rewitalizacji dawnych warsztatów lotniczych, na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej – wraz z zagospodarowaniem terenu i budową infrastruktury technicznej.

Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat – zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.

GAPR angażuje się także w rozwój konstrukcji szybowcowych – we współpracy ze spółką Avionic. Jest także głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego, który rozwija m.in. technologie materiałów kompozytowych dla lotnictwa.


Przeczytaj również:
Prace budowlane na lotnisku w Gliwicach

Źródło: PAP
comments powered by Disqus