Lublin: na lotnisku 40 proc. więcej pasażerów niż w ub. roku
„Kończymy trzeci rok działalność lotniska. Mijający rok był dynamiczny, jeśli chodzi o wzrost ruchu pasażerskiego, który przyrósł powyżej 40 proc. Rozpoczęliśmy w tym roku obsługę towarową, czyli uruchomiony został pierwszy przyczółek do obsługi cargo” – powiedział w czwartek na konferencji prasowej prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Wójtowicz.
Plan, zakładający odprawienie 230 tys. pasażerów w całym 2015 r., został zrealizowany już w listopadzie. Najlepszym miesiącem pod tym względem był wrzesień, kiedy z lotniska skorzystało ponad 29 tys. podróżnych i zrealizowano blisko 400 operacji lotniczych.
Ze względu na wzmożone zapotrzebowanie na loty w okresie świątecznym przewoźnicy zdecydowali się na dodatkowe rejsy. Łącznie od 18 grudnia do 8 stycznia pojawi się ponad 20 dodatkowych lotów m.in do Oslo, Dublina, Londynu.
Władze portu szacują, że do końca roku liczba odprawionych pasażerów na lotnisku w Lublinie wzrośnie do 265 tys. osób. To o 41 proc. więcej niż w roku 2014, kiedy odprawionych zostało 187,5 tys. podróżnych (w 2013 r. - 189,7 tys.).
Do wzrostu ruchu pasażerskiego na lotnisku przyczyniło się uruchomienie we wrześniu w Porcie Lotniczym Lublin bazy operacyjnej linii Wizz Air (na lubelskim lotnisku bazuje jeden samolot - Airbus A-320) i związane z tym zwiększenie lotów tego węgierskiego przewoźnika z Lublina. Oprócz dotychczasowych rejsów do Londynu, Oslo i Sztokholmu, uruchomiono loty do Brukseli, do Doncaster-Sheffield (Anglia) i do Glasgow (Szkocja).
Oprócz linii Wizz Air z lubelskiego lotniska pasażerów wożą też Ryanair (do Dublina i Londynu) oraz Lufthansa (do Frankfurtu).
W roku 2016 – według szacunków władz Portu - lubelskie lotnisko ma obsłużyć ponad 400 tys. pasażerów. W związku ze spodziewanym wzrostem ruchu pasażerskiego spółka planuje rozbudować terminal.
„Rozbudowa jest konieczna. Aby obsłużyć te pół miliona pasażerów, potrzeba zwiększenia miejsca na hali odlotów. Terminal będzie rozbudowany do strony wschodniej. Powstanie dodatkowy, połączony przejściem, budynek o powierzchni ok. 1,5 tys. m.kw.” - powiedział Wójtowicz.
Prace związane z rozbudową mają ruszyć 2016 r. Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 5 mln zł. Pieniądze na ten cel spółka ma pozyskać z kredytu w Banku Gospodarstwa Krajowego.
Port Lotniczy Lublin rozpoczął także działania w zakresie rozwijania ruchu towarowego. We wrześniu władze lotniska podpisały umowę o współpracy z włoską firmą Xpress Handling (agent obsługi i operator 12 terminali towarowych na terenie Włoch oraz na Malcie i w Albanii), dzięki której na terenie lotniska powstanie m.in. rampa załadunkowa, budynek zaplecza z niezbędnym wyposażeniem (m.in. prześwietlarkami ładunków), a w przyszłości magazyn czasowego składowania towarów. „Ten projekt pozwoli na poszerzenie oferty lotniska dla spedytorów” – powiedział rzecznik prasowy Portu Piotr Jankowski.
Port Lotniczy Lublin, wybudowany w podlubelskim Świdniku, otwarto w grudniu 2012 r. Jego budowa kosztowała ogółem 476 mln zł, z czego 144,5 mln zł pokryła dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Lotnisko zbudowano na przestrzeni 300 ha; pas startowy ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. m kw. przystosowany jest do obsługi pół miliona pasażerów rocznie.
Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego. (PAP)
ren/ pz/
Komentarze