Lotos ma bazę paliw na gdańskim lotnisku
Grupa Lotos S.A. (GL) w poniedziałek otworzyła Terminal Paliwowy w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Jest to pierwsza taka baza Lotosu na polskim lotnisku.
Dotychczas jedynym dostawcą paliw na polskich lotniskach była Petrolot s-ka z o.o. należąca do LOTu i Orlenu.
Prezes zarządu Lotos Tank, spółki zależnej GL, Dariusz Falkiewicz poinformował, że baza jest zaopatrywana w paliwo JET A-1 bezpośrednio z rafinerii w Gdańsku.
Terminal posiada cztery naziemne zbiorniki o łącznej pojemności 400 m.sześć. przeznaczone do magazynowania paliwa. "Bezpieczeństwo tankowania jest na najwyższym poziomie" - zapewnił Falkiewicz.
W zakresie obsługi polskich lotnisk w paliwo lotnicze, GL podpisała porozumienie o współpracy ze StatoilHydro. Przedstawiciel tej spółki, Torgrim Kjolberg powiedział w poniedziałek w Gdańsku, że "20 lat koncern próbował wejść na polski rynek paliw lotniczych". Podkreślił, że głównym celem Statoil jest rozwój usług oraz poprawa konkurencyjności cen dla klientów korzystających z polskich lotnisk.
Poinformował, że do tej pory przewoźnicy, których samoloty lądowały w Polsce, starali się nie kupować paliwa na polskich lotniskach. Polska ma jedno z najdroższych paliw lotniczych.
"Wprowadzenie kolejnego dostawcy paliw na lotniska może przyczynić się do tego, że więcej samolotów będzie tankować właśnie w tych portach lotniczych, które będą posiadały alternatywnego dostawcę paliw, co niewątpliwie wpłynie na wzrost ich konkurencyjności" - uważa Falkiewicz.
Cena paliwa jest jednym z podstawowych czynników wpływających na rozwój lotnictwa cywilnego.
Prezes Grupy Lotos, Paweł Olechnowicz poinformował dziennikarzy, że jeszcze w tym roku GL planuje otwarcie podobnej bazy na lotnisku w Warszawie a w późniejszym okresie, także na lotniskach w Krakowie i Katowicach.
"Jesteśmy w stanie dostarczyć do bazy w Gdańsku każdą potrzebną ilość paliwa" - zapewnił. Dodał, że paliwo będzie sprzedawane po cenach rynkowych.
W ub. roku rafineria w Gdańsku wyprodukowała pół miliona ton paliwa lotniczego. Po zrealizowaniu inwestycji w ramach Programu 10+ w 2010 r. będzie w stanie wyprodukować dwa razy więcej. Obecnie GL 80 proc. swojej produkcji paliwa lotniczego eksportuje głównie do Niemiec i Skandynawii.
GL tworzy kilkanaście spółek. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2008 r. przekroczyły 16 mld zł i były wyższe o 24 proc. niż w 2007r. Udział koncernu w rynku paliw wzrósł w I kw. 2009 r. do 28,3 proc. To o 3,8 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Komentarze