Kraków Airport wyemituje obligacje z przeznaczeniem na inwestycje
Lotnisko Kraków Airport wyemituje obligacje o wartości do 615 mln zł. Środki pozyskane w ten sposób zostaną przeznaczone na rozbudowę i modernizację portu, w tym przede wszystkim budowę nowego terminalu międzynarodowego.
We wtorek zarząd krakowskiego lotniska podpisał z bankiem Pekao S.A. umowę na przygotowanie i obsługę emisji obligacji. Będą one w całości objęte przez bank. Data pierwszej emisji planowana jest na początek przyszłego roku, a ostateczny termin wykupu obligacji ustalono do 2027 roku.
Według przedstawicieli banku, będzie to największa emisja obligacji spośród wszystkich portów lotniczych w Polsce oraz jedna z największych komercyjnych, niepublicznych emisji obligacji w naszym kraju w ostatnich latach.
Jak ocenił prezes Kraków Airport Jan Pamuła, emisja obligacji jest najważniejszym elementem finansowania inwestycji zaplanowanych na najbliższe trzy lata, które mają całkowicie zmienić wygląd krakowskiego lotniska. Ich całkowita wartość szacowana jest na około 1 mld zł.
„W ten sposób zamykamy finansowanie nowych inwestycji na lotnisku; plany są bardzo ambitne, do wykonania w krótkim czasie” - zaznaczył Pamuła.
Poza emisją obligacji, spółka zarządzająca lotniskiem zamierza skorzystać ze środków własnych oraz dofinansowania z Unii Europejskiej. Planowane jest też pozyskanie do spółki mniejszościowego inwestora finansowego.
Najważniejszą inwestycją portu jest rozbudowa terminalu pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego. Zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, w pierwszym etapie inwestycji będzie zbudowany nowy terminal. Następnie istniejący terminal międzynarodowy zostanie wyremontowany i oba budynki będą połączone w jedną bryłę.
Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał blisko 55 tys. m kw. powierzchni użytkowej (obecnie 15 tys.), co pozwoli na odprawienie w ciągu roku ok. 8 mln pasażerów. Obiekt będzie posiadał cztery rękawy dla samolotów, w tym jeden rezerwowy.
Nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, ułatwi poruszanie się wokół terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej. Planowana jest także rozbudowa i modernizacja dróg kołowania oraz płyty postojowej dla samolotów.
Pierwsze z zaplanowanych inwestycji mają się zakończyć już w przyszłym roku, a wszystkie do 2016 roku.
Kraków Airport jest drugim co do wielkości - po warszawskim lotnisku - portem w Polsce. W tym sezonie letnim oferuje połączenia regularne i czarterowe do prawie 90 portów w 28 krajach i współpracuje z 19 liniami lotniczymi - 10 tradycyjnymi i 9 niskokosztowymi. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło ponad 3 mln osób. Na ten rok władze portu zakładają 10-proc. wzrost liczby odprawionych podróżnych.
Najwięcej udziałów w spółce MPL Kraków-Balice należy do PP Porty Lotnicze (76 proc.), a samorząd województwa małopolskiego posiada blisko 23 proc. Niewielkie udziały mają też gminy Kraków i Zabierzów. (PAP)
rgr/ pad/
Komentarze