Kraków Airport: trzy nowe linie lotnicze i budowa pasa startowego
„Ze względu na liczbę połączeń i rodzaj linii lotniczych, które stąd latają wchodzimy do pierwszej ligi lotnisk regionalnych w Europie” - powiedział PAP w środę prezes Kraków Airport Jan Pamuła.
Dodał, że zgodnie z prognozą w tym roku krakowskie lotnisko zamierza przekroczyć próg 4 mln odprawionych pasażerów. „Będzie to kolejna cegiełka, bo staniemy się portem mieszczącym się w kategorii lotnisk od 4 mln do 20 mln pasażerów, bo takie są kryteria oceny w Europie” - zaznaczył prezes.
Jak przypomniał, w obowiązującej obecnie letniej siatce połączeń z krakowskiego portu operuje 17 przewoźników, z czego większość to linie tradycyjne, w tym najwięksi gracze na europejskim niebie.
1 maja, po sześciu latach przerwy, loty z głównego londyńskiego lotniska Heathrow do Krakowa zainaugurował brytyjski narodowy przewoźnik British Airways. Są one wykonywane w sezonie letnim cztery razy w tygodniu (w poniedziałki, środy, piątki i niedziele), a w sezonie zimowym trzy razy w tygodniu (we wtorki, piątki i niedziele).
W tym samym dniu połączenie z Zurychu do Krakowa otworzyły szwajcarskie linie Swiss International Air Lines, należące do grupy Lufthansa. Są one wykonywane cztery razy w tygodniu (w poniedziałki, środy, piątki i niedziele).
18 maja do Krakowa zaczną latać holenderskie linie lotnicze KLM, członek sojuszu lotniczego Skyteam. Rejsy na amsterdamskie lotnisko Schiphol będą realizowane siedem razy w tygodniu.
Pamuła podkreślił, że dobiega końca rozbudowa Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice, której poszczególne etapy będą sukcesywnie oddawane do użytku w drugiej połowie tego roku. Dzięki inwestycji przepustowość lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie; teraz może ono odprawić do 3,5 mln osób rocznie.
Obecnie na lotnisku trwają prace budowlane związane z rozbudową terminalu oraz remontem dróg kołowania i rozbudową płyty postojowej. Przebudowywany jest także wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska. Łączna wartość tych inwestycji wynosi ponad 500 mln zł.
Kończy się także modernizacja połączenia kolejowego między centrum Krakowa a lotniskiem Balice polegająca na dobudowaniu drugiego toru na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłużeniu połączenia o około 500 metrów do głównego terminalu lotniskowego oraz elektryfikacji linii.
Jak zapowiedział prezes lotniska w lipcu tego roku władze poru podejmą decyzję o kolejnej inwestycji – budowie nowego pasa startowego o długości 3 tys. m. Będzie on przebiegał w pobliżu istniejącego pasa i krzyżował się z nim w 3/4 długości. Po zakończeniu inwestycji, które może nastąpić w 2017 r. stary pas będzie pełnił rolę zapasową i postojową, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Kraków Airport jest drugim co do wielkości portem lotniczym w Polsce. W zeszłym roku obsłużył rekordową liczbę prawie 3,818 mln pasażerów. (PAP)
rgr/ jbr/
Komentarze