Kraków Airport: rekordowy rok, pomimo trwającej rozbudowy lotniska
Jak podkreślają władze portu, udało się sprawnie obsłużyć tyle osób mimo trwającej rozbudowy obiektu.
„Przyjęta strategia współpracy z przewoźnikami przynosi efekty, zgodnie z prognozami ukończyliśmy 2014 rok z 5 procentowym wzrostem ruchu pasażerskiego” – ocenił w piątek prezes Kraków Airport Jan Pamuła.
W ubiegłym roku największymi przewoźnikami pod względem liczby obsłużonych pasażerów w Kraków Airport byli: Ryanair (niemal 1,7 mln obsłużonych pasażerów), easyJet (498 tys. pasażerów) i Lufthansa (453 tys. pasażerów). W 2014 r. najczęściej pasażerowie korzystali z połączeń pomiędzy Krakowem a Wielką Brytanią, Niemcami i Włochami. Największe wzrosty ruchu pasażerskiego zanotowano w przypadku ruchu do Norwegii, Szwajcarii i wewnątrz Polski.
Według Pamuły rok 2015 zapowiada się dla krakowskiego lotniska optymistycznie: przewoźnicy zapowiedzieli już dwa nowe połączenia - do Lyonu oraz do głównego londyńskiego lotniska Heathrow. Wracają też dwie znaczące linie lotnicze: British Airways oraz Swiss International.
Obecnie trwa rozbudowa Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice, która zakończy się w połowie 2015 r. Dzięki inwestycji przepustowość lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie. Obecnie może on odprawić do 3,5 mln osób rocznie.
Obecnie na lotnisku trwają prace budowlane związane z rozbudową terminalu oraz remontem dróg kołowania i rozbudową płyty postojowej. Przebudowywany jest także wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska. Łączna wartość tych inwestycji wynosi ponad 500 mln zł.
Firma Astaldi, która jest wykonawcą najważniejszych inwestycji na lotnisku Kraków Airport wygrała także przetarg na modernizację połączenia kolejowego między centrum Krakowa a lotniskiem Balice. Inwestycja jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć PKP PLK na południu kraju.
Zgodnie z planami do marca 2015 r. wykonawca wybuduje drugi tor na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłuży połączenie o około 500 metrów do głównego terminalu lotniskowego, a także zelektryfikuje linię. Po modernizacji zwiększy się jej przepustowość. Na trasę będą mogły wyjechać pociągi o napędzie elektrycznym, które zastąpią obecnie wykorzystywane szynobusy spalinowe. Maksymalna prędkość pociągów wyniesie 80 km/h. (PAP)
rgr/ par/
Komentarze