Przejdź do treści
Single European Sky (ilustracja)
Źródło artykułu

Komisja Europejska przeznaczy 3 mld euro na poprawę zarządzania ruchem lotniczym

KE przeznaczy 3 mld euro na lepsze zarządzanie ruchem lotniczym w Europie. Pieniądze trafią do linii lotniczych, zarządzających lotniskami i zapewniających usługi nawigacji lotniczej. Wspomogą realizację projektów dotyczących wspólnego europejskiego nieba.

W piątek Komisja Europejska podpisała umowę o partnerstwie z najważniejszymi instytucjami zarządzającymi ruchem lotniczym w Europie. Przewiduje ona, że linie lotnicze, operatorzy portów lotniczych i dostawcy usług nawigacji lotniczej otrzymają do 3 mld euro z funduszy UE w celu realizacji wspólnych projektów i modernizacji zarządzania ruchem lotniczym w Europie.

Komisarz ds. transportu Violeta Bulc podkreśliła, że piątkowa umowa jest dużym osiągnięciem dla lotnictwa UE. "Na zawsze zmieni się system nawigacji powietrznej w Europie, co uczyni go tańszym, bardziej ekologicznym i bezpieczniejszym. Oznacza to również ważny krok w kierunku realizacji jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej" - powiedziała cytowana w komunikacie Bulc.

Według rzecznika Komisji ds. transportu Jakuba Adamowicza UE robi "następny krok w tworzeniu wspólnego nieba europejskiego". "Mówimy o konkretach. W nadchodzących latach będzie wdrażany system wspólnej kontroli nieba europejskiego. Chodzi m.in. o to, żeby samoloty, które lecą z Polski do Hiszpanii, nie musiały przeciętnie lecieć 42 km dłużej tylko z tego powodu, że - tak jak obecnie - przelatują nad odrębnie kontrolowanymi przez różne kraje strefami przestrzeni powietrznej" - powiedział w piątek PAP Adamowicz.

Dodał, że dotychczasowe rozwiązanie powoduje opóźnienia w lotach, większą emisję CO2, dłuższe loty, co dla pasażerów jest niedogodnością.

"Z pieniędzy UE Komisja Europejska przeznacza 3 mld euro na projekty, które w nadchodzących latach będą realizowane przez partnerów chętnych do udziału w pracach nad stworzeniem wspólnego nieba europejskiego" - wyjaśnił. Chodzi o linie lotnicze, zarządzających lotniskami czy zapewniających usługi kontrolerskie. Pieniądze będzie można wykorzystać do roku 2020.

Wspólna przestrzeń powietrzna (Single European Sky) ma skrócić trasy, zmniejszyć opóźnienia oraz zredukować koszty przelotów w UE. Ma także poprawić koordynację kontroli ruchu lotniczego w UE. KE chce przyspieszyć jej utworzenie, ponieważ wydolność rozdrobnionej obecnie przestrzeni i przeładowanych lotnisk może nie nadążyć za rosnącym popytem na podróże lotnicze.

Wspólną przestrzeń powietrzną w UE ma tworzyć 9 regionalnych bloków, tzw. FAB (functional airspace blocks); Polska należy do bloku bałtyckiego, wraz z Litwą.

Głównym celem utworzenia bloków przestrzeni powietrznej w Europie jest osiągnięcie maksymalnej pojemności i wydajności sieci zarządzania ruchem lotniczym, skrócenie długości tras lotniczych - z czym wiąże się oszczędność paliwa lotniczego oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska. Te bloki są zorganizowane według tras ruchu lotniczego, a nie według granic państwowych, co pozwala zwiększyć efektywność.

Z Brukseli Aneta Oksiuta (PAP)

aop/ awi/ mc/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony