Przejdź do treści
Źródło artykułu

KE zgodziła się, by Szwecja i Dania dokapitalizowały SAS kwotą 1 mld euro

Komisja Europejska poinformowała we wtorek, że zatwierdziła plany Danii i Szwecji, by dokapitalizować skandynawskie linie lotnicze SAS kwotą 11 mld koron, czyli około 1 mld euro. Wsparcie państwa oraz środki prywatne mają zagwarantować przetrwanie przewoźnika.

Rządy Szwecji i Danii, które posiadają udziały w liniach, zdecydowały o sfinansowaniu w części planu dokapitalizowania. Do jego realizacji poza zgodą zgromadzenia akcjonariuszy potrzebne było jeszcze zielone światło od Komisji Europejskiej.

"SAS odgrywa kluczową rolę w łączności i gospodarce krajów skandynawskich. Podobnie jak wiele innych firm działających w sektorze lotniczym, SAS został poważnie dotknięty obecnym kryzysem. Dania i Szwecja wniosą do 1 mld euro na dokapitalizowanie SAS i pomogą tym liniom lotniczym przetrwać obecny kryzys. Jednocześnie państwa te otrzymają wystarczające wynagrodzenie za ryzyko, które ponoszą podatnicy, a wsparcie będzie wiązało się z koniecznością ograniczenia zakłóceń konkurencji" – oświadczyła we wtorek wiceszefowa KE ds. konkurencji Margrethe Vestager.

Jak zaznaczyła, udział prywatnych inwestorów w planie pomocowym ogranicza potrzebę pomocy państwa, przyczyniając się jednocześnie się do odbudowy firmy dotkniętej pandemią koronawirusa. W kwietniu liczba pasażerów SAS spadła o 95 proc., a 90 proc. pracowników zostało tymczasowo zwolnionych.

W odpowiedzi SAS opracował plan redukcji kosztów o 4 mld koron (429 mln dolarów), który obejmuje zwolnienie do 5 tys. etatów, co stanowi mniej więcej połowę całkowitej siły roboczej.

Szwecja posiada prawie 15 proc., a Dania około 14 proc. akcji SAS. Ten pierwszy kraj notyfikował chęć dokapitalizowania SAS kwotą 486 mln euro, a drugi – 583 mln euro.

SAS to główne linie lotnicze działające w Danii, Szwecji i Norwegii. Ich główny węzeł komunikacyjny znajduje się na lotnisku w Kopenhadze. W normalnych warunkach przewoźnik zapewnia dwie trzecie połączeń lotniczych w obrębie Skandynawii.

W drugim kwartale 2020 roku SAS poniósł znaczne straty z powodu pandemii koronawirusa i ograniczeń podróży, które Dania, Szwecja i inne kraje musiały nałożyć, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się koronawirusa. Pomimo pomocy państwa już przyznanej spółce przez Danię i Szwecję znaczny spadek popytu na podróże i środki wdrożone w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się SARS-Cov-2 nadal pogarszają sytuację finansową linii lotniczych. W rezultacie SAS jest obecnie narażony na ryzyko niewypłacalności.

Wtorkowa zgoda jest kolejną decyzją Komisji w sprawie zgody na wsparcie europejskich linii lotniczych. Bruksela zatwierdziła wcześniej podobne pakiety m.in. dla holenderskich linii KLM, niemieckiej Lufthansy, francuskich Air France, portugalskich TAP oraz niemieckiego Condora.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony