Przejdź do treści
A380 Air France
Źródło artykułu

KE zatwierdziła do 4 mld euro państwowej pomocy dla Air France

Komisja Europejska zatwierdziła we wtorek do 4 mld euro rządowej pomocy dla francuskich linii lotniczych Air France. W zamian za pomoc przewoźnik obiecał udostępnić konkurentom sloty na ruchliwym lotnisku Orly w Paryżu.

"Francja przeznaczy do 4 miliardów euro na dokapitalizowanie Air France i pomoc liniom lotniczym wobec trudności finansowych wynikających z pandemii koronawirusa. Wsparcie publiczne będzie wiązało się z dodatkowymi zobowiązaniami (...). Air France zobowiązał się do udostępnienia przydziałów czasu na start lub lądowanie na zatłoczonym lotnisku Orly w Paryżu, gdzie ma znaczącą pozycję rynkową. Daje to konkurującym przewoźnikom szansę na rozszerzenie swojej działalności na tym lotnisku, zapewniając uczciwe ceny i większy wybór dla europejskich konsumentów" – oświadczyła we wtorek wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Margrethe Vestager.

W ubiegłym roku Air France otrzymał 3 mld euro bezpośrednich pożyczek od państwa francuskiego w ramach dokapitalizowania do 4 miliardów euro.

Francuski rząd, największy udziałowiec tych linii lotniczych, stoi na stanowisku, że konieczne jest uratowanie narodowego przewoźnika, ale nie rozważa jego nacjonalizacji.

Air France to główne linie lotnicze działające we Francji. Jest własnością spółki Air France-KLM Holding, w której państwo francuskie posiada 14,3% udziału. Dysponując flotą ponad 300 samolotów, Air France odgrywa bardzo ważną rolę we francuskiej gospodarce pod względem zatrudnienia i łączności dla wielu francuskich regionów, w tym zamorskich (Départements et Régions d'outre-mer „DOM-TOM”).

W 2019 roku grupa linii lotniczych Air France-KLM odnotowała roczny zysk operacyjny w wysokości około 750 mln euro. Jednak w wyniku ograniczeń podróży wprowadzonych przez Francję i wiele krajów docelowych w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa, Air France i jej spółka holdingowa doznały znacznego ograniczenia swojej działalności, co doprowadziło do poważnych strat operacyjnych.

W tym kontekście Francja zgłosiła Komisji na mocy tymczasowych ram dokapitalizowanie Air France i jej spółki holdingowej w wysokości do 4 mld EUR. Dokapitalizowanie dokonane przez Francję, będące częścią pierwszego etapu planu dokapitalizowania grupy, obejmuje:

  • konwersję pożyczki państwowej w wysokości 3 mld EUR już przyznanej przez Francję (zatwierdzonej przez Komisję w maju 2020 r. pod numerem sprawy SA.57082) na hybrydowy instrument kapitałowy; i
  • dokapitalizowanie przez państwo w drodze subskrypcji nowych udziałów w podwyższeniu kapitału zakładowego otwartego dla obecnych akcjonariuszy i rynku, w limicie 1 mld EUR w zależności od rozmiaru tej operacji.

Z Brukseli Artur Ciechanowicz

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony