KE: 600 mln euro na zwiększenie efektywności ruchu lotniczego
KE wyjaśniła, że celem badań ma być opracowanie nowych technologii niezbędnych do stworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Nowe środki finansowe trafią w pierwszej kolejności m.in. na opracowanie metod umożliwiających liniom lotniczym obsługiwanie bardziej im odpowiadających tras, przy użyciu nowych technologii wymiany danych między przestrzenią powietrzną a ziemią. KE chce, by latanie samolotem było bardziej przyjazne dla środowiska, tańsze i bezpieczniejsze. Koszty zarządzania ruchem lotniczym powinny się zmniejszyć o połowę.
Unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas podkreślił, że europejskiej przestrzeni powietrznej i lotniskom grozi przepełnienie. "Jeśli nie podejmiemy w związku z tym żadnych działań, w naszej przestrzeni powietrznej zapanuje wielki tłok i chaos. Z kolei lotniska będą tak zatłoczone, że dwa miliony samolotów nie będą mogły wystartować ani wylądować" - powiedział cytowany w komunikacie Kallas.
"Większe zagęszczenie ruchu oznacza nie tylko wyższy poziom zagrożenia bezpieczeństwa, lecz również opóźnienia i realne koszty ekonomiczne. Te badania naukowe mogą odegrać pierwszoplanową rolę w opracowaniu technologii, które pozwolą nam stworzyć bardziej ekologiczną i efektywną europejską przestrzeń powietrzną – przestrzeń na miarę XXI wieku" - dodał Kallas.
Komisja przekazała, że co roku przewoźnicy i pasażerowie ponoszą dodatkowe koszty w wysokości ok. 5 mld euro z powodu rozdrobnienia europejskiej przestrzeni powietrznej. Braki w zakresie efektywności ruchu lotniczego wydłużają średnią trasę lotu o 42 km, a to - zdaniem KE - oznacza większe zużycie paliwa, wzrost emisji zanieczyszczeń, a z punktu widzenia użytkowników wyższe koszty i większe opóźnienia.
"Stany Zjednoczone kontrolują przestrzeń powietrzną takiej samej wielkości i o większym natężeniu ruchu lotniczego przy prawie o połowę mniejszych kosztach" - podkreśliła KE.
W projekcie ma uczestniczyć ponad 2,5 tys. ekspertów w zakresie zarządzania ruchem lotniczym.
Przedsięwzięcie ma być współfinansowane przez Europejską Organizację ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) oraz branżę lotniczą. Wkład UE w wysokości 600 mln euro ma pochodzić z programu "Horyzont 2020", w ramach nowych wieloletnich ram finansowych UE. (PAP)
dol/ je/ jra/
Komentarze